Over ons Actueel Evenementen Promoties

Adaptive antimicrobial nanocarriers for the control of infectious biofilms

Promotie:Dhr. Y. (Yong) Liu
Wanneer:27 mei 2019
Aanvang:12:45
Promotors:H.J. (Henk) Busscher, prof. dr. H.C. (Henny) van der Mei, prof. dr. Y. (Yijin) Ren
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Adaptive antimicrobial nanocarriers for the control of infectious
biofilms

Adaptieve antimicrobiële nanocarriers voor de bestrijding van infectieuze biofilms

Liu richt zich in zijn proefschrift op de bestrijding van infectieuze biofilms. Bacteriële infecties zijn meestal het gevolg van hechtende bacteriën, die gegroeid zijn tot een biofilm, en niet vanwege planktonisch groeiende, gesuspendeerde bacteriën. Bacteriën in een biofilm zijn veel moeilijker te bestrijden met traditionele antimicrobiële stoffen dan planktonische bacteriën, als gevolg van ten eerste lage penetratie en accumulatie van antimicrobiële stoffen in een biofilm, ten tweede het uitschakelen van antimicrobiële middelen vanwege zure en omstandigheden zonder zuurstof die heersen in een biofilm, en ten derde enzymatische modificatie of inactivatie van antimicrobiële stoffen door biofilmbewoners.

In de afgelopen jaren zijn nieuwe, op nanotechnologie gebaseerde, antimicrobiële middelen ontwikkeld om planktonische, antibioticaresistente bacteriën te doden. Er moet echter aan andere eisen dan het doden van gesuspendeerde bacteriën worden voldaan om biofilm-infecties te bestrijden. De eisen aan en de verdiensten van antimicrobiële middelen op basis van nanotechnologie voor de beheersing van biofilm-infectie vormen de focus van het proefschrift van Liu. Hierin heeft hij een serie van oppervlak-adaptieve nanocarriers, nanodeeltjes waarin antimicrobiële middelen zijn verpakt, ontwikkeld, specifiek gericht tegen bacteriën in een biofilm en on-demand antimicrobiële afgifte. Dit houdt in dat deze nanocarriers hun antimicrobiële middelen pas afgeven als ze in een zure omgeving komen. Daarna veranderen ze van lading zodat ze aan de bacterie gaan hechten en de enzymen van de bacteriën de nanocarriers kapotmaken en het antibiotica vrijkomt.

De antimicrobieel-geladen adaptieve nanocarriers vertoonden een opmerkelijke doeltreffendheid bij het uitroeien van bacteriën in biofilms, zowel in vitro als in vivo, wat wijst op hun potentieel in klinische vertaling.

CV Yong Liu

Yong Liu (1987) deed zijn Master of Science in Polymer Chemistry and Physics van 2010 tot 2013 aan de Nankai University, China. Hij promoveerde aan de Nankai University in China in 2016. Zijn tweede promotieonderzoek begon hij in juni 2016 bij de afdeling Biomedical Engineering van het Universitair Medisch Centrum Groningen. De titel van zijn proefschrift luidt: “Adaptive antimicrobial nanocarriers for the control of infectious biofilms”.