Over ons Actueel Evenementen Promoties

Theories of harm on abuse of dominance

A Sino-EU comparative analysis of the impact of institutional dynamics on the law enforcement
Promotie:Dhr. X. (Xingyu) Yan
Wanneer:23 mei 2019
Aanvang:09:00
Promotors:prof. mr. dr. H.H.B. (Hans) Vedder, S.E. (Stefan) Weishaar, Prof
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Rechtsgeleerdheid
Theories of harm on abuse of dominance

Competitief model van institutionele dynamiek levert bij rechtshandhaving meer problemen op dan toezichtmodel

Het doel van dit onderzoek is het analyseren hoe, in een mededingingsrechtelijk regime, de institutionele dynamiek tussen gerechten en de handhavingsinstanties van invloed kan zijn op de uitkomsten van de rechtshandhaving (hoofdstuk 1). Een rechtsvergelijkend perspectief wordt toegepast voor deze analyse, waarbij de regimes van de EU en China worden gebruikt als case studies. Een theoretisch kader, inclusief de conceptie van "schadetheorie", wordt vastgesteld (hoofdstuk 2) ter ondersteuning van de rechtsvergelijkende analyses.

Deze rechtsvergelijking omvat twee aspecten. Het eerste aspect is dat van de vergelijking tussen het institutionele kader van het EU-regime en dat van het Chinese regime. In die context wordt een belangrijk verschil naar voren gebracht: met betrekking tot de relatie tussen de rechter en de autoriteit hanteert het EU-regime een toezichtmodel, terwijl het Chinese regime een concurrerend model toepast (hoofdstukken 3 en 4). Het tweede aspect van de vergelijking is hierop gebaseerd en ziet op de productie van schadetheorieën in deze beide regimes. In dit verband selecteert en analyseert dit onderzoek een aantal handhavingszaken door de gerechten en instanties van deze twee regimes op het gebied van misbruik van machtspositie; de analytische focus ligt op de schadetheorieën die door de betrokken handhavers in deze gevallen zijn geconstrueerd (Hoofdstukken 5 en 6).

Uit dit onderzoek blijkt dat een competitief model van institutionele dynamiek meer problemen oplevert dan een toezichtmodel. De implicatie is dat de aanwezigheid van juridisch toezicht, of het ontbreken daarvan, een cruciaal effect heeft op de kwaliteit van de geproduceerde schadetheorieën (hoofdstuk 7).