Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Potato starch stabilized synthetic latexes

‘Waxy’ zetmeel maakt lijm groener

Witte lijm, houtlijm, schoollijm en PVA(c)-lijm zijn gangbare namen voor een veelzijdige kleefstof met een op water gebaseerde polyvinylacetaat latex als belangrijkste ingrediënt. Om de eigenschappen van deze lijmen te verbeteren worden additieven gebruikt zoals emulgatoren, schutcolloïden, weekmakers en/of anti-schuimmiddelen.

Karsjen Terpstra onderzocht of de gebruikelijke, op olie gebaseerde additieven zijn te vervangen door ‘groenere’ zetmeelverbindingen. Daarvoor gebruikte hij een nieuw soort zetmeel, het zogeheten ‘waxy’ aardappelzetmeel. Waxy aardappelzetmeelproducten genereren een hogere viscositeit en stabiliteit dan de tegenhangers op basis van gewoon aardappelzetmeel.

De op olie gebaseerde additieven komen niet uit een hernieuwbare bron, maar daarnaast hebben ze ook de neiging om te migreren uit de kleeflaag nadat de lijm is aangebracht. Terpstra’s proefschrift laat zien dat de olie-gebaseerde additieven niet noodzakelijk zijn om polyvinylactaat latexen te maken. Met zetmeeladditieven zijn zeer uiteenlopende viscositeiten haalbaar en de verkregen producten zijn nog steeds geschikt om hout te verlijmen.

Het onderzoek van Karsjen Terpstra vond plaats bij de afdeling Producttechnologie van het onderzoeksinstituut ENTEG (ENgineering and TEchnology institute Groningen) en is gefinancierd door Avebe. Terpstra werkt inmiddels als productontwikkelaar bij dit bedrijf.