Over ons Actueel Evenementen Promoties

Developing a tool set to investigate antimicrobial mode of action in a phytopathogen

Promotie:Dhr. A. (André) Soibelmann Glock Lorenzoni
Wanneer:25 februari 2019
Aanvang:11:00
Promotors:prof. dr. D.J. (Dirk-Jan) Scheffers, prof. dr. A.J.M. (Arnold J M) Driessen
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Developing a tool set to investigate antimicrobial mode of action
in a phytopathogen

Nieuwe inzichten in werking antibiotica

Bacteriën zijn essentieel voor het leven op aarde, bijvoorbeeld door hun aandeel in de cycli van koolstof en stikstof. Maar een klein aantal soorten kunnen ziekten veroorzaken bij mensen, dieren of planten. Om die schadelijke bacteriën te bestrijden zetten mensen met succes antibiotica in. Een probleem is alleen dat het gebruik van deze middelen resistentie in de hand werkt. Daarom is het nodig naar nieuwe antibiotica te blijven zoeken. En als ze gevonden zijn is het belangrijk om ze te verbeteren via chemische modificatie. Maar daarvoor is het belangrijk te weten hoe de middelen precies werken.

André Soibelmann Glock Lorenzoni onderzocht het werkingsmechanisme van de antimicrobiële substantie 7b-BF4 in het modelorganisme Bacillus subtilis. Hij bestudeerde ook de antibacteriële effecten van de chalconen BC1 en T9A, in B. subtilis en de bacterie Xanthomonas citri die citroenbomen kan infecteren. Op deze manier kon hij nieuwe inzichten ontwikkelen in de celbiologie van X. citri die nuttig zijn voor nieuwe onderzoeken.

André Soibelmann Glock Lorenzoni verrichtte zijn promotieonderzoek aan de afdeling Moleculaire Microbiologie van het Groningen Biomolecular Sciences and Biotechnology Institute (GBB) met financiering via de Braziliaanse National Council for Scientific and Technological Development en NWO.