Over ons Actueel Evenementen Promoties

Promotie:Mw. A. (Annemieke) Roos
Wanneer:08 oktober 2014
Aanvang:11:00
Promotors:B.H.R. (Bruce) Wolffenbuttel, prof. dr. T.P. Links, prof. dr. S.J.L. (Stephan) Bakker
Copromotor:dr. A. Berghout
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Clinical and epidemiological studies on thyroid function

Behandeling van hypothyreoïdie kan gemakkelijker

Patiënten met hypothyreoïdie (tekort aan schildklierhormoon T4) hebben vaak last van kouwelijkheid, vermoeidheid en gewichtstoename. Als deze ziekte lang onbehandeld blijft is er bovendien een verhoogd risico op hart- en vaatziekten. Mede vanwege dit verhoogde risico, is het gebruikelijk de behandeling van hypothyreoïdie te starten met een lage dosis levothyroxine, en deze langzaam te verhogen. Annemieke Roos concludeert in haar proefschrift dat het goed mogelijk is om direct te starten met een hogere dosis bij patiënten die niet bekend zijn met een hartziekte. Haar onderzoek toonde aan dat patiënten geen hartklachten kregen door de behandeling terwijl de behandeling mogelijk gemakkelijker voor de patiënt is en hun schildklierwaardes in het bloed sneller normaliseren.

Verder onderzocht Roos de samenhang tussen risicofactoren voor hart- en vaatziekten en een verminderde schildklierfunctie. Zij concludeert dat de hoeveelheid schildklierhormoon (FT4) in het bloed bij gezonde personen direct samenhangt met insulineresistentie en het vetmetabolisme. Bovendien blijkt uit andere studies dat er een samenhang is tussen de hoeveelheid schildklierhormoon, het optreden van hart- en vaatziekten en gezond ouder worden. Roos kon echter bij mensen met hypothyreoïdie geen acute hartproblemen tijdens inspanning aantonen.

Een goede schildklierwerking is van belang voor gezond ouder worden. Daarom is een tijdige diagnose van hypothyreoïdie belangrijk. Roos onderzocht bij gezonde mensen de samenhang tussen de hoeveelheid schildklierstimulerend hormoon (TSH) in het bloed en het later ontwikkelen van hypothyreoïdie. Datzelfde deed zij voor anti-TPO antistoffen, stoffen die het lichaam aanmaakt in geval van een auto immuunreactie tegen de schildklier. Beide stoffen bleken voorspellers te zijn voor het ontwikkelen van hypothyreoïdie, zelfs dus als het TSH nog normaal is.

Annemieke Roos (1973) studeerde Geneeskunde aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Zij voerde haar onderzoek uit bij onderzoeksinstituut GUIDE van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Het onderzoek is onderdeel van het onderzoeksprogramma Lifestyle Medicine. Roos is werkzaam als internist-endocrinoloog in het Martiniziekenhuis in Groningen.