Over ons Actueel Evenementen Promoties

Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
mTOR under stress

mTOR gedurende stress

mTORC1 staat voor ‘mechanistic/mammalian target of rapamycin comple 1’ en integreert signalen van aminozuren, groeifactoren en energie om het celmetabolisme te controleren. mTORC1 verstrekt vrijwel alle anabole processen en remt katabolisme om celgroei te stimuleren. Tijdens stress bevordert mTORC1 ook celoverleving. Activiteit van mTORC1 is daarom nodig om onder gunstige en ongunstige omstandigheden respectievelijk groei en overleving te faciliteren, stelt Heberle. Echter resulteert hyperactiviteit van mTORC1 in celdood. Om deze reden moet mTORC1-activiteit nauwkeurig geregeld worden om anabole processen en celgroei te bevorderen wanneer er voldoende voedingsstoffen aanwezig zijn, en om anabole en katabole processen te balanceren om overleving van de cel bij stress mogelijk te maken.

Heberle richt zich in zijn proefschrift op de mechanismen die het evenwicht regelen van de activiteit en functie van TORC1 gedurende stress. Hij identificeerde nieuwe mechanismen die het evenwicht tussen anabole en katabole processen regelen om tijdens stress celoverleving te ondersteunen. Zijn inzichten suggereren een belangrijke ‘achilleshiel,’ dat als een therapeutisch doel kan dienen in de behandeling tegen kanker.

CV Alexander Heberle

Alexander Heberle (1986) studeerde Biologie aan de Albert-Ludwigs Universiteit Freiburg. Daarna was hij werkzaam als AIO in de onderzoeksgroep “Metabolic Signaling” van Prof. Kathrin Thedieck. Zijn promotieonderzoek vond plaats bij de afdeling kindergeneeskunde, sectie “Systems Medicine of Metabolism and Signaling” van het Universitair Medisch Centrum Groningen. De titel van zijn proefschrift luidt: mTOR under stress.