Over ons Actueel Evenementen Promoties

Essay on the internal dynamics of an R&D alliance

What determines the individuals' contribution to the alliance?
Promotie:Dhr. X. Wang
Wanneer:02 juli 2015
Aanvang:16:15
Promotor:prof. dr. W.A. Dolfsma
Copromotor:dr. J.D. (Hans) van der Bij
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Economie en Bedrijfskunde
Essay on the internal dynamics of an R&D alliance

Individuen die binnen R&D-alliantie kennis delen zijn vooral extrinsiek gemotiveerd

Xiao Wang onderzocht het samenwerkingsgedrag van individuen in R&D-allianties. Hij concludeert dat het formele sociale netwerk binnen zo’n alliantie en de positie van een individuele werknemer binnen dat netwerk een aanmerkelijke rol spelen in de kennisdeling en de prestaties van individuen. Daarbij maken extrinsiek gemotiveerde individuen beter gebruik van de mogelijkheden van het formele netwerk. Verrassend genoeg is het voor deelnemers van de alliantie niet zozeer de werkervaring maar de motivatie voor kennisdeling en de positie binnen het formele netwerk, die hen de waarde van gedeelde kennis doet inzien.

Om competitieve uitdagingen aan te gaan vormen bedrijven in toenemende mate allianties, waaronder samenwerking in onderzoek & ontwikkeling (R&D; Research & Development). Een alliantie kan helpen om nieuwe kennis te creëren terwijl vaste lasten gedeeld worden of om toegang te krijgen tot een nieuwe markt. Het is echter onduidelijk waardoor veel allianties niet voldoen aan de verwachtingen of zelfs mislukken. Wang onderzocht de samenwerking van individuen binnen een alliantie. Wanneer individuen van de alliantiepartners goed met elkaar samenwerken zullen zij beter presteren en zal de alliantie ook succesvoller zijn.

Wang concludeert dat in R&D-allianties extrinsieke motivatie op significante wijze bijdraagt aan de realisatie van individuele kennisuitwisseling en het behalen van daaraan verbonden individuele arbeidsprestaties. Bovendien blijkt dat extrinsieke motivatie een ‘crowding-out’ effect heeft op intrinsieke motivatie. Deze bevindingen impliceren dat individuen die binnen de alliantie kennis delen vooral extrinsiek gemotiveerd zijn: ze hechten meer belang aan de beloningen of voordelen van het uitwisselen van kennis dan aan het plezier of genot ervan.

Eerder opgedane werkervaring maakt het moeilijker voor een individu om de waarde van andermans kennis in te schatten, wat de kennisoverdracht effectief kan belemmeren. Daarnaast hebben intrinsieke en extrinsieke motivatie een sterk positief, direct effect op het herkennen van relevante kennis, terwijl alleen het modererende effect van extrinsieke motivatie zwak negatief blijkt te zijn.

Xiao Wang volgde een Master of Management. Hij verrichtte zijn onderzoek bij het onderzoeksprogramma Innovation & Organization van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde.