Over ons Actueel Evenementen Promoties

Some new methods for three-mode factor analysis and multi-set factor analysis

Promotie:Mw. T.T.T. (Tam) Lam
Wanneer:19 februari 2015
Aanvang:16:15
Promotor:prof. dr. R.R. (Rob) Meijer
Copromotor:dr. A.W. Stegeman
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Some new methods for three-mode factor analysis and multi-set
factor analysis

Nieuwe methoden voor componenten- en factor-analyse van meer-weg en meer-set data

Het proefschrift van Tam Lam gaat over exploratieve componentenanalyse en common factor analyse technieken voor meer-weg en meer-set data. Zij gebruikt exploratieve componenten analyse om een vier-weg dataset te analyseren van een Belief in a Just World (BJW) vragenlijst. Hierbij werd de proefpersonen gevraagd naar hoe sterk zij geloven dat zes verschillende actoren (de natuur, god, menselijke instituties, andere mensen, zij zelf, het toeval) zorgen voor rechtvaardigheid in de wereld voor henzelf en voor andere mensen. In haar analyse brengt Lam de correlatiestructuur van de data in kaart en doet ze een PCA op twee-weg vormen van (delen van) de dataset. Ook fitte ze Tucker3 op 3-weg delen van de dataset en Tucker4 op de complete dataset. In haar proefschrift bespreekt ze ook hoe een Tucker4 oplossing naar simpele structuur te roteren.

Verder introduceert en demonstreert ze nieuwe technieken voor common factor analyse van drie-weg en meer-set data. Hierbij maakt ze gebruik van Minimum Rank Factor Analysis (MRFA) en Candecomp/Parafac of Tucker3 (voor drie-weg factor analyse) en Parafac2 (voor meer-set factor analyse).

Door deze methoden te gebruiken, kan het percentage totaal verklaarde gemeenschappelijke variantie worden berekend en ook elke variabele apart. Dit is gewoonlijk niet mogelijk voor bestaande methoden voor drie-weg en meer-set factor analyse. De geïntroduceerde factor analyse methoden zijn conceptueel eenvoudig en gemakkelijk te fitten. De oplossingen zijn makkelijk te interpreteren en spaarzaam qua parameters. Ze classificeert de 3-weg en meer-set factor analyse modellen in een 2x2x3 array van modellen. In haar proefschrift bespreekt ze kort hoe een geschikt model kan worden gekozen voor een drie-weg of meer-set dataset.

Tam Lam verrichtte haar promotieonderzoek bij het Heymans Instituut voor Psychologie, afdeling Psychometrie en Statistiek. Het werd gefinancierd door een NWO-Vidi-subsidie.