Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Rechtsgeleerdheid
Public participation in environmental decision-making in China

Inspraak in Chinees milieurecht voor verbetering vatbaar

Een recente wetswijziging in China versterkt de juridische mogelijkheden van inspraak en de rol van het publiek bij de bescherming van het milieu. Inspraak is uitgegroeid tot een basisprincipe van het Chinese milieurecht, maar zal zich in de toekomst moeten blijven ontwikkelen. Huanlin Lang richt zich in haar proefschrift op een ecosysteembenadering (ecosystem approach) als richtinggevend concept voor de verdere ontwikkeling van inspraak (public participation) in China, met name voor besluitvormingsprocedures voor besluiten met gevolgen voor de fysieke leefomgeving (environmental decision-making). De centrale vraag is in hoeverre de Chinese regelgeving en de praktijk aan de eisen voldoen die een ecosysteembenadering stelt aan inspraak. Ter beantwoording van die onderzoeksvraag biedt Langs onderzoek inzicht in het concept ‘ecosysteembenadering’ en in de wisselwerking tussen een ecosysteembenadering en inspraak; dat resulteert in het vaststellen van vier algemene voorwaarden voor inspraak gebaseerd op een ecosysteembenadering. Ook is onderzoek verricht naar de eisen die het internationale recht stelt aan inspraak op basis waarvan een normatief kader is ontwikkeld. Na een uiteenzetting van het Chinese milieurecht en de daarin neergelegde mogelijkheden van inspraak, richt een praktijkonderzoek zich vervolgens in hoofdzaak op inspraak bij procedures over milieueffectrapportages door middel van casestudies. Lang concludeert dat de huidige Chinese regelgeving en praktijk slechts tot op zekere hoogte voldoen aan de eisen die een ecosysteembenadering stelt aan inspraak in procedures over besluiten met mogelijk belangrijke gevolgen voor de fysieke leefomgeving. Ze doet verschillende voorstellen ter verbetering.

Huanlin Lang studeerde International Economic Law. Ze verrichtte haar onderzoek, gefinancierd door het Ubbo Emmius Fonds, bij onderzoeksinstituut GCL, binnen het onderzoekprogramma Public Trust and Public Law, aan de Faculteit Rechtsgeleerdheid.