Over ons Actueel Evenementen Promoties

Life courses of highly skilled Indian migrants in the Netherlands and the United Kingdom

Promotie:Mw. A. (Anu) Kou
Wanneer:07 november 2016
Aanvang:11:00
Promotors:prof. dr. L.J.G. (Leo) van Wissen, prof. dr. C.H. (Clara) Mulder
Copromotor:dr. A. Bailey
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Ruimtelijke Wetenschappen
Life courses of highly skilled Indian migrants in the Netherlands
and the United Kingdom

Levensloop van Indische kennismigranten in Nederland en het Verenigd Koninkrijk

Vele ontwikkelde landen voeren een migratiebeleid dat immigratie van hoogopgeleiden faciliteert en reguleert, onder meer als oplossing voor tekorten aan hoogopgeleid personeel en krapte op de arbeidsmarkt als gevolg van vergrijzing. In de migratieregelingen schort het echter nogal eens aan de erkenning dat migratie een sociaal proces is.

Anu Kõu bestudeerde de kennismigratie van Indiërs naar Nederland en het verenigd Koninkrijk vanuit het levensloopperspectief om recht te doen aan de sociale, culturele en institutionele context en de dynamiek in het migratieproces. Kõu verwerft een dieper inzicht in hoe de opleidings-, werk- en familietrajecten samenhangen met en vormgeven aan de migratietrajecten.

De belangrijkste bevindingen van Kõu zijn, ten eerste, kennismigranten zien migratie als een route naar individuele autonomie en als een carrièrestrategie. Ten tweede, de besluitvorming over migratie hangt vaak af van de levensloopstadia van de verbonden levens. Ten derde onderstreept Kõu de rol van vrouwen als actieve actoren in het migratieproces. Meegemigreerde echtgenotes offeren zich niet op, maar volgen strategieën om hun eigen professionele ambities te realiseren.

Kennismigratie wordt vaak uitsluitend in een economische context beschouwd, in termen van de financiële bijdrage van de migrant aan het bestemmingsland of zijn of haar persoonlijk rendement op een investering in menselijk kapitaal. De bevindingen van deze kwalitatieve studie geven echter aanleiding tot een veel bredere zienswijze voor een betere inzicht in migranten en migratieprocessen.

Anu Kõu voerde haar onderzoek uit bij het Urban and Regional Studies Institute (URSI) van de faculteit Ruimtelijke wetenschappen.