Over ons Actueel Evenementen Promoties

Latin colonization in Italy before the end of the Second Punic War

Colonial communities and cultural change
Promotie:Mw. M.K. Termeer
Wanneer:11 mei 2015
Aanvang:14:30
Promotors:prof. dr. O.M. (Onno) van Nijf, prof. dr. P.A.J. (Peter) Attema
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Letteren
Latin colonization in Italy before the end of the Second Punic War

Romeinse kolonies bepaalden mede de culturele identiteit van Italië onder Romeins bestuur

Romeinse kolonies waren veel meer dan verspreiders van de Romeinse cultuur. Dat concludeert promovenda Marleen Termeer, die een dynamisch beeld van de kolonies schetst. De kolonies opereerden grotendeels zelfstandig in een complexe culturele wereld. Ze leverden een actieve bijdrage aan de culturele vorming van Italië.

Voordat Rome een wereldrijk stichtte, veroverde het eerst Italië. De belangrijkste militaire successen werden geboekt in de late vierde en vroege derde eeuw v. Chr. Daarna hield Rome lange tijd de touwtjes in handen via een combinatie van direct bestuur en verdragen met geallieerden. In dit systeem speelden door Rome gestichte kolonies een belangrijke rol als militaire steunpunten en (grotendeels) betrouwbare bondgenoten.

Marleen Termeer onderzocht hoe deze kolonies een bijdrage leverden aan culturele veranderingen in deze formatieve periode van de Romeinse geschiedenis. In lijn met recent onderzoek bestrijdt ze de visie dat de kolonies simpelweg Romeinse cultuur verspreidden. Op basis van onderzoek naar een breed spectrum aan bronmateriaal (geschreven bronnen, inscripties, munten, archeologisch materiaal) brengt Termeer in haar proefschift de verschillende contacten in kaart die de kolonies beïnvloedden, en beschrijft ze hoe bestaande culturele modellen in de kolonies werden aangepast en nieuwe betekenissen kregen. Op deze manier wordt een dynamischer beeld van de kolonies geschetst:  zij opereerden grotendeels zelfstandig in een complexe culturele wereld, en leverden op die manier een actieve bijdrage aan de culturele vorming van Italië onder de heerschappij van Rome.

Marleen Termeer studeerde Archeologie. Ze verrichtte haar onderzoek bij het Groningen Research Institute for the Study of Culture (ICOG), Faculteit der Letteren. Termeer werkt nu als postdoctoraal onderzoeker aan de Universiteit Leiden.