Over ons Actueel Nieuws

Promotie dhr. M.E. Sutton: Studies on injury and repair of donor bile ducts after liver transplantation

Wanneer:ma 18-11-2013 om 16:15

Promotie: dhr. M.E. Sutton, 16.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Studies on injury and repair of donor bile ducts after liver transplantation

Promotor(s): prof.dr. R.J. Porte, prof.dr. J.A. Lisman

Faculteit: Medische Wetenschappen

Galweg heeft eigen regeneratief vermogen

De galweg buiten de lever heeft een opmerkelijk regeneratief vermogen, zelfs na ernstige schade zoals na een levertransplantatie. In dit proces spelen de peribiliaire klieren die zich in de wand van de galweg bevinden een belangrijke rol. Dat is één van de conclusies van het promotieonderzoek van Michael Sutton naar de herstelcapaciteit van de galwegen.

Een beruchte complicatie na een levertransplantatie is het optreden van galwegvernauwingen, waardoor de nieuwe lever zijn werk niet goed kan doen. Soms is daardoor zelfs een nieuwe transplantatie nodig. Eerder onderzoek heeft aangetoond dat zulke vernauwingen optreden door schade aan de galwegepitheelcellen, de binnenbekleding van de galwegen. Sutton ging na hoe de galwegen reageren op ernstige schade.

De promovendus stelt vast dat herstel van milde schade aan het epitheel plaatsvindt door deling van volwassen epitheelcellen. Bij ernstige schade gebeurt dat volgens hem vanuit de peribiliaire klieren. Het ontstaan van galwegvernauwingen na een levertransplantatie hangt volgens Sutton mogelijk samen met verschillen in het herstellend vermogen van de galwegen.

Sutton concludeert verder dat het herstelvermogen van de galwegen beter is wanneer een donorlever door middel van machinale perfusie met een vloeistof voorzien van zuurstof op 10°C bewaard wordt, ten opzichte van het traditionele bewaren van de donorlever op ijs. Tot slot stelt hij dat galproductie tijdens machinale perfusie op lichaamstemperatuur een bruikbare en snelle parameter is om na te gaan of een afgekeurde donorlever echt onbruikbaar is.

Michael Sutton (Groningen, 1985) studeerde Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij verrichtte zijn promotieonderzoek bij de afdeling Chirurgie van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Het onderzoek werd gefinancierd als MD/PhD-traject van de Junior Scientific Masterclass (JSM). Sutton ontving daarnaast financiële ondersteuning van GUIDE, de Jan Kornelis de Cock-stichting en het Groninger Universiteitsfonds. Hij werkt als arts-assistent in opleiding tot psychiater in het UMCG.