Over ons Actueel Nieuws

Promotie dhr. J.K. Smit: Response evaluation of chemoradiotherapy in esophageal cancer

Wanneer:wo 24-04-2013 om 16:15

Promotie: dhr. J.K. Smit, 16.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Response evaluation of chemoradiotherapy in esophageal cancer

Promotor(s): prof.dr. J.Th.M. Plukker, prof.dr. R.P. Coppes, prof.dr. H. Hollema

Faculteit: Medische Wetenschappen

Patiënten met slokdarmkanker niet als één groep behandelen

Slokdarmkanker is één van de snelst stijgende kankersoorten in Nederland. De ziekte wordt meestal pas vastgesteld als hij zich al heeft verspreid. Ook al zijn de behandelmethoden de afgelopen jaren verbeterd, de keuze voor de juiste behandelmethode blijft complex. Vast onderdeel in de huidige behandeling van slokdarmpatiënten is neoadjuvante (preoperatieve) chemoradiotherapie. Justin Smit onderzocht welke patiënten hiervan het meest profiteren.

Smit ging na welke biologische kenmerken van de tumor voorspellen hoe effectief chemoradiotherapie zal zijn. Besmette lymfeklieren nabij de tumor hebben een negatieve invloed op ziektevrije overleving. Smit ontdekte dat dit effect mogelijk versterkt wordt door preoperatieve chemoradiotherapie. Ook concludeert hij dat er meer onderzoek gedaan moet worden naar welke tumorcellen resistent zijn tegen chemoradiotherapie. Het grote verschil tussen patiënten bij wie de behandeling wel en niet aanslaat, wijst namelijk op een verschil in tumorbiologie bij beide groepen. Een verdere subtypering kan een beter op het individu gerichte behandeling mogelijk maken.

Justin K. Smit (Curaçao, Nederlandse Antillen, 1985) studeerde Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij voerde zijn onderzoek uit bij de afdelingen Chirurgie, Radiotherapie, Celbiologie en Pathologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Zijn onderzoek maakte deel uit van onderzoeksschool GUIDE en werd gefinancierd door UMCG, de Jan Kornelis de Cock Stichting en de Stichting Scoren tegen Kanker. Smit werkt als arts-assistent chirurgie in het Zaans Medisch Centrum te Zaandam.