Trainingen & e-learnings
Deze trainingen en e-learnings bieden jou als medewerker handvatten om sociale veiligheid actief te versterken in de dagelijkse praktijk. Ze helpen je bij het ontwikkelen van vaardigheden zoals feedback geven, moeilijke gesprekken voeren en het herkennen van grensoverschrijdend gedrag. Door bewustwording en oefening draag je met deze leeractiviteiten bij aan een veilige, respectvolle en inclusieve werkomgeving.
Trainingen & adviesgesprekken
Active Bystander Training
Voor alle medewerkers van de RUG
Stel je bent getuige van ongewenst gedrag. Denk aan pesten, (seksuele) intimidatie, beledigen, kleineren, discrimineren. Weet jij wat je dan moet doen? Het is immers best moeilijk er iets van te zeggen. Ongewenst gedrag leidt tot een sociaal onveilige werkomgeving. Hoe kun je voorkomen dat je verlamt, wegkijkt, je machteloos voelt? Wat kun je doen, wanneer niks doen geen optie is? Hoe bestrijd je ongewenst gedrag? Word een actieve omstander met deze korte training van anderhalf uur.
Sociale veiligheid in de dagelijkse praktijk
Voor alle leidinggevenden van de RUG
Hoe zorg je als leidinggevende voor sociale veiligheid in je team? Hoe ga je om met een situatie van ongewenst gedrag? Wat zijn jouw taken en verantwoordelijkheden? Bij wie kun je hulp vragen? Hoe zit het met je eigen gevoel van veiligheid, wat doet het met jou?
Je als medewerker sociaal veilig voelen op je werkplek is belangrijk en als leidinggevende heb je de verantwoordelijkheid deze veiligheid te faciliteren. Deze training biedt een mix van bewustzijn creëren, informatie verschaffen en het oefenen van gesprekken met een acteur. Op deze manier krijg je inzicht in wat je als leidinggevende kunt doen om sociale veiligheid te vergroten, door adequaat te reageren, preventief te werken en te reflecteren op je eigen gedrag.
Omgaan met cultuurverschillen in een team
Adviesgesprek voor leidinggevenden van internationale teams
Stuur je een internationaal team aan? Moet je effectief ‘over grenzen heen’ kunnen werken? Communiceren vanuit verschillende culturele frames binnen één team kan ingewikkeld zijn. Raadpleeg Michaela Carrière, trainer interculturele vaardigheden, voor een adviesgesprek.
E-learnings New Heroes
Omgaan met grensoverschrijdend gedrag
Reken af met emotioneel, psychisch en fysiek misbruik
Leer in deze online training hoe je grensoverschrijdend gedrag herkent, voorkomt en wat je ertegen kan doen. Of je vrijwilliger, medewerker of leidinggevende bent, het maakt niet uit welke rol je hebt. Ontdek waar jouw grens ligt en leer hoe je die duidelijk kenbaar kan maken. Leer hoe je kan opkomen voor jezelf of voor iemand anders.
Moedige gesprekken met m’n collega’s
Hoe zeg ik lastige dingen?
Heb jij ze ook? Van die collega’s waar jij je behoorlijk aan kan storen. Of collega’s waar jij jezelf niet helemaal bij durft uit te spreken? Of misschien merk je dat de samenwerking met een bepaalde collega niet optimaal is. Deze training helpt je om een lastig gesprek aan te gaan. Je leert assertief te zijn, goede feedback te geven en jezelf te profileren.
Feedback geven
Commentaar geven kan ook op een goede manier
Feedback geven of je mening delen over (on)gewenst gedrag van een ander kan ontzettend lastig zijn. Je weet van tevoren tenslotte niet hoe de ander zal reageren. Stel dat de ander je het kwalijk neemt wat je zegt. Zo'n confrontatie ga je natuurlijk liever uit de weg. Als je iemand over een bepaalde kwestie wil aanspreken, zul je jezelf kwetsbaar moeten durven opstellen. Deze training geeft je tips en handvatten.
Feedback ontvangen
Ik wil leren profiteren van commentaar
Weet je nog wanneer je voor het laatst bent aangesproken op je gedrag? Kritiek of negatieve feedback krijgen vindt niemand leuk. In deze training ontdek je juist wat feedback je kan opleveren. Zodra je dat eenmaal ziet, ga je zelfs om feedback vragen. Het resultaat: omgaan met kritiek zonder dat je je uit het veld laat slaan.
De ander begrijpen
Ik wil erachter komen wat de ander bedoelt
Woorden maken maar een klein onderdeel uit van de boodschap. Meer dan 70% van onze communicatie wordt non-verbaal ‘verteld’ en bestaat uit mimiek, houding, gedrag en intonatie. Het begrijpen van de ander gaat over goed luisteren, het goed lezen van lichaamstaal en de kunst van het samenvatten. Dat is precies waar je deze online training mee gaat oefenen.
Laatst gewijzigd: | 14 mei 2025 11:22 |