Over ons Beleid en strategie Diversiteit en Inclusie Diversiteit en Inclusie voor jou

ECHO-Award voor studenten met als migratieachtergrond één van de landen in Afrika, Latijns-Amerika, of Azië, of Turkije

Vijf studenten vieren voor een scherm met de tekst "ECHO Award 2022".

Wat is de ECHO-Award?

De ECHO-Award wordt elk jaar toegekend aan succesvolle studenten in Nederland met als migratieachtergrond één van de landen in Afrika, Latijns-Amerika, of Azië, of Turkije, die zich onderscheiden door hun ondernemende houding, organisatorische vaardigheden, actieve maatschappelijke betrokkenheid en constructieve aanpak van uitdagingen op het gebied van uitsluiting. De winnaars worden beloond met een volledig verzorgde Summer Course aan de UCLA in de Verenigde Staten.

Wat zijn de criteria voor het winnen van de award?

De belangrijkste criteria waarmee rekening zal worden gehouden bij de toekenning van een ECHO Award aan geschikte genomineerden zijn:

• Je bent een bachelor- of masterstudent met een "niet-westerse achtergrond". Zie de ECHO definitie hieronder.

• Je bent ondernemend: je neemt het initiatief, weet kansen te herkennen en te benutten;

• Je beschikt over organisatorische vaardigheden: je kunt visie omzetten in praktijk, en weet mensen erbij te betrekken en te mobiliseren;

• Je draagt bij aan sociale innovatie: je creëert impact op het gebied van diversiteit en inclusie, en toont visie over de toekomst van een multiculturele samenleving;

• Je bent een kritische vriend: je weet opbouwende kritiek te leveren op kwesties die met uitsluiting te maken hebben en bent bereid om bij te dragen aan constructieve oplossingen.

Deze criteria kunnen elk jaar veranderen. Voor meer informatie over de criteria, zie de website van ECHO.

Wat betekent het om een student met een "niet-westerse achtergrond" te zijn?

ECHO definieert studenten met een niet-westerse achtergrond* als:

• Nederlandse studenten met een niet-westerse achtergrond;

• Studenten met een vluchtelingenachtergrond;

• Internationale studenten die zich identificeren als onderdeel van een gemarginaliseerde gemeenschap in hun eigen context, van plan zijn zich in Nederland te vestigen, en een maatschappelijke bijdrage hebben geleverd aan de Nederlandse samenleving.

*ECHO definieert "mensen met een niet-westerse achtergrond" als mensen met als migratieachtergrond één van de landen in Afrika, Latijns-Amerika, of Azië, of Turkije.

Wat ontvang je als je wint?

De prijs creëert kansen voor studenten om een meer gelijkwaardige uitgangspositie te bereiken en draagt bij aan een dialoog die maatschappelijke uitdagingen erkent en de kracht van diversiteit illustreert.

De winnaars worden beloond met een volledig verzorgde Summercourse aan de UCLA in de Verenigde Staten.

Na nominatie worden studenten automatisch lid van de ECHO Ambassadors community, een netwerk van maatschappelijk betrokken studenten en (young) professionals die in de loop der jaren zijn genomineerd.

Tijdens de ECHO Ambassadors Academy maken de kersverse ECHO Ambassadors kennis met de theorie en praktijk van diversiteit en inclusie. Naast het vertrouwd raken met kaders en concepten om het onderwerp te bespreken, nemen de deelnemers deel aan praktische workshops waarin zij hun rol als ECHO Ambassadeurs verkennen. Naast het ontwikkelen van begrip en vaardigheden wordt ook meer informatie verstrekt over het selectieproces en wat zij kunnen verwachten van het vervolgtraject.

De ECHO Ambassadors Academy bereidt studenten voor op de mogelijkheden die ECHO biedt bij activiteiten ter versterking van diversiteit en integratie in het onderwijs en op de arbeidsmarkt.

Hoe werkt het voordragen van kandidaten?

De RUG mag drie studenten in totaal voordragen voor ECHO, en daarnaast drie studenten voor de Tax and Law Award (speciaal voor de faculteit rechtsgeleerdheid) en drie studenten Bèta Techniek Award (speciaal voor Faculty of Science and Engineering.) Het D&I Office aan de UG selecteert, samen met een selectiecommissie, de UG-studenten die worden genomineerd voor ECHO, dat beslist wie de uiteindelijke winnaars door heel Nederland zijn. Voor meer informatie over ECHO en de definitie van "studenten met een niet-westerse achtergrond", zie de ECHO website.

UG-studenten en -medewerkers kunnen op twee manieren een aanvraag indienen om in aanmerking te komen voor RUG’s nominatie:

1. Studenten kunnen zelf een aanvraag indienen.

2. Medewerkers kunnen studenten nomineren.

Sollicitaties bestaan meestal uit een sollicitatieformulier, CV en motivatiebrief.

Sollicitaties worden meestal in maart geopend en de deadline ligt rond mei. Houd het nieuws op de Diversity & Inclusion website in de gaten voor informatie over de volgende sollicitatieronde!

Aanvragen voor de ECHO Awards 2024 zijn nu open!

Aanvragen moeten uiterlijk 26 mei 2024 om middernacht binnen het RUG D&I Office zijn.

Wil je meer informatie?

Lees meer over de ECHO awards op de ECHO website.

Je kunt ook contact opnemen met het Diversity & Inclusion Office (diversity@rug.nl) als je vragen hebt.

Laatst gewijzigd:08 april 2024 14:19