About us Organization Rules and regulations Education

Volleyballer Markus Held wint de Nederlandse bekerfinale met Amysoft Lycurgus

Date:21 April 2022
Author:Groningen Topsportstudiestad
Lycurgus viert de bekerwinst uitbundig

Volleyballer Markus Held heeft zijn eerste seizoen met Amysoft Lycurgus afgesloten met het winnen van de bekerfinale. In de zeer spannende eindstrijd won de student Psychologie met Lycurgus met 3-2 van Active Living Orion. Markus wordt ook gevolgd in de videoserie de ‘Aanpakkers'.  Deze week staat Markus centraal in de nieuwste aflevering.

Na een spannende strijd, met de setstanden 18-25, 25-23, 20-25, 35-33 en 15-12, slaagde Lycurgus erin de beker voor een derde keer op rij mee terug te nemen naar Groningen. "Het is zo lekker dat we op deze manier het seizoen als team hebben kunnen afsluiten,” kijkt Markus terug op de bekerwinst. “Helaas hebben we niet de finale van het landskampioenschap gehaald, maar om dit dan als laatste wedstrijd te hebben is geweldig.” Bij negen matchpoints tegen in de vierde set bleef Amysoft Lycurgus knokken. “We bleven gewoon gaan en het geloof was er nog steeds. Eenmaal in de vijfde set had iedereen het gevoel dat we hem gingen pakken en dat deden we ook,” zegt Markus trots.

decorative image
Markus viert de overwinning op Orion uitbundig met zijn teamgenoten

Studie Psychologie

Naast het vele sporten is Markus ook student. Hij volgt de studie Psychologie aan de Rijksuniversiteit. Afgelopen jaar switchte hij van universiteit omdat hij in Groningen ging volleyballen. Markus moet vanwege de overstap een half jaar extra doen, maar als alles loopt zoals gepland is Markus volgend jaar januari klaar met zijn bachelor. “De combinatie van sport en studie is goed te doen. Door corona was natuurlijk bijna alles online, wat het eigenlijk alleen maar makkelijker maakte om rondom de trainingen en wedstrijden de studie bij te houden. Maar nu ik weer wat meer op locatie les heb, gaat het ook prima. Ik heb gelukkig maar weinig echte contacturen en de universiteit is dichtbij dus dat is heel fijn,” geeft Markus aan.

De ‘Aanpakkers’

Markus is dit jaar één van de zes talentvolle noordelijke sporters die gevolgd worden in de videoserie de ‘Aanpakkers' Zij doen er alles aan om hun sportieve droom uit te laten komen. Vallen, opstaan, doorbijten en aanpakken! Via de 'Aanpakkers' leert men de mens achter het toptalent echt kennen. Naast Markus spelen voetballer Daniël van Kaam (FC Groningen), roeister Louise Liemberg, basketballer Kjeld Zuidema (Donar), atlete Britt Weerman (Groningen Atletiek) en handbikester Melanie Helweg de hoofdrol in de documentairereeks. Per sporter worden zes minidocumentaires gemaakt.

Tags: sports

Loading comments...