About us Organization Rules and regulations Education
Header image Groningen Topsportstudiestad

Topsportstudenten RUG en Hanze enthousiasmeren scholieren voor studeren en sport

Date:28 September 2020
Author:Groningen Topsportstudiestad
Collegetour tijdens Nationale Sportweek

Tijdens de Nationale Sportweek, die plaatsvond van 18 tot en met 27 september, hebben topsportstudenten van de RUG en Hanze een collegetour en sportclinics georganiseerd. Ze deden dit uit naam van Groningen TOPsportstudiestad. Dit is een gezamenlijke campagne van de RUG en Hanze om Groningen als studiestad voor topsporters onder de aandacht te brengen en topsportstudenten als ambassadeurs in te zetten om de bevolking te enthousiasmeren voor sport.

Op woensdag 23 september konden scholieren van het Augustinus College topsportstudenten Femke Beuling, Job IJtsma en Olivier Split het hemd van het lijf vragen. Femke combineert haar schaatscarrière met de studie Geneeskunde aan de RUG. Zij vond het heel leuk om mee te werken aan de collegetour. “Ik doe graag wat terug voor de RUG, die hiermee de combinatie van topsport en studeren promoot. De leerlingen moesten er even inkomen, maar de vragen werden steeds beter. De leukste vraag die ik kreeg was wat mijn grootste sportblunder is geweest.”

Ook Job IJtsma, atleet bij Team 4 Mijl en student Bewegingswetenschappen aan de RUG vond de collegetour voor herhaling vatbaar. “Een groot deel van de kinderen had oprecht interesse in wat ik doe. Ik vind het belangrijk dat zij een beeld krijgen hoe het na de middelbare school kan gaan met sport en dat ze weten dat dit goed met een studie te combineren is.”

Op vrijdag 25 september organiseerden topsportstudenten van de Hanze een tweetal sportclinics. Inlineskaters en marathonschaatsters Berber Vonk en Maya de Jong gaven leerlingen van groep 5 van de Groningse Schoolvereniging een clinic skeeleren. Bokser Ferenc Soepboer ging sparren met een groep leerlingen van basisschool De Beijumkorf.