About us Organization Rules and regulations Education
Header image Groningen Topsportstudiestad

Topsportstudenten Niels Kingma en Daan Kos gehuldigd op Sportcentrum Zernike voor winnen brons op World University Games Winter 2023

Date:08 September 2023
Author:Groningen Topsportstudiestad
Niels (links) en Daan in het zonnetje gezet

Topsportstudenten Niels Kingma en Daan Kos zijn donderdag 7 september gehuldigd door het Sportcentrum van de Zernike Campus en het bestuur van de ACLO. De shorttrackers wonnen in januari een bronzen medaille tijdens de World University Games Winter en dat wilden het Sportcentrum en de ACLO niet ongemerkt voorbij laten gaan.

Niels en Daan werden in het zonnetje gezet met een grote bos bloemen en een ingelijste foto, gemaakt in Lake Placid, als erkenning voor hun prestaties. Een mooie aanmoediging om later op de Olympische Wand in het Sportcentrum terecht te komen want dat is voor beide het grote doel: meedoen aan de Olympische Winterspelen in 2026 in Milaan.

Dubbel succes: studie en sport

Niels en Daan studeren beide aan de Rijksuniversiteit Groningen. Niels studeert Geneeskunde, Daan Biologie. Ze maken beide deel uit van de Nederlandse shorttrackselectie en slaagden er begin dit jaar dus in een bronzen medaille te winnen met de Nederlandse relayploeg tijdens de World University Games Winter in het Amerikaanse Lake Placid.

Universiade: een unieke sportervaring

In het bijzijn van onder andere het gehele dagelijks bestuur van de ACLO vertelden ze hoe bijzonder deelname aan de Universiade is. “Het maakt het bijzonder omdat het één keer in de twee jaar is,” aldus Daan. “Het is superleuk dat het alleen maar voor studenten is en het is een soort mini-Olympische Spelen. Je zit met alle sporters in een dorp. Van schansspringen en biathlon tot shorttrack.”

Niels: “De Aziatische landen hebben dit evenement heel hoog aangeschreven. Vanuit die landen deed ook bijna de absolute wereldtop mee. Het is mooi om je daarmee te kunnen meten. Het is de wedstrijd met het hoogste niveau die ik het afgelopen jaar gereden heb en dat maakt het ook heel speciaal.”

decorative image
Niels (tweede van links) en Daan (tweede van rechts) op het podium in Lake Placid (Foto: Arnoud Kos)