About us Organization Rules and regulations Education
Header image Groningen Topsportstudiestad

Topsportstudent Ran Faber droomt van het winnen van de Korfbal League, maar richt zijn pijlen nu op het WK in oktober

Date:26 April 2023
Author:Groningen Topsportstudiestad
Korfbalinternational Ran Faber

Wereldkampioen korfbal. Ran Faber zou na oktober dit jaar deze titel zomaar achter zijn naam kunnen hebben. De talentvolle korfbalinternational combineert zijn sport met de studie econometrics and operations research aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Ran is sinds oktober vorig jaar volwaardig international en gaat in juni met TeamNL voor een trainingskamp naar Taiwan en China waar Oranje zich voorbereidt op het WK Korfbal dat in eind oktober plaatsvindt in Taiwan. Met zijn club LDODK uit Gorredijk werd Ran onlangs uitgeschakeld in de halve finale van de play-offs van de Korfbal League. LDODK bereikte de halve finale door als vierde te eindigen in de zaalcompetitie.

Ik heb een beetje gemengde gevoelens,” blikt Ran terug op het seizoen 2022-2023 van de  Korfbal League. “Het doel was de tweede plaats in verband met het thuisvoordeel in de play-offs, maar ik ben niet ontevreden met de vierde plaats in de competitie want we hadden te maken met blessures en schorsingen.”

Ran Faber in actie voor TeamNL

Net niet goed genoeg tegen PKC

De vierde plaats leverde de latere kampioen PKC uit Papendrecht als tegenstander op in de play-offs. In de competitie had LDODK thuis met 24-21 gewonnen van PKC, maar toen ontbrak international Olav van Wijngaarden bij PKC. In de halve finale van de play-offs ging LDODK in Papendrecht meteen hard onderuit: 35-21. “Zij waren ook erg goed,” beaamt Ran. “Thuis boden we meer weerstand, maar het was net niet goed genoeg.”

In Gorredijk verloor LDODK de terugwedstrijd met 19-22 waardoor Ran en zijn teamgenoten de finale van de Korfbal League niet wisten te bereiken. Op dat moment een teleurstelling, maar de 21-jarige Ran gaat in de toekomst nog genoeg kansen krijgen. “Afgelopen seizoen haalde ik een constant niveau,” kijkt hij terug. “Ik heb me doorontwikkeld in de kijk op korfbal waardoor mijn niveau stabieler is geworden. Ik kon alleen helaas niet uitblinken in de play-offs.”

decorative image
Ran Faber: "Ik heb me doorontwikkeld in de kijk op korfbal waardoor mijn niveau stabieler is geworden."

Studie econometrics and operations research aan de RUG

Ran studeert econometrics and operations research aan de RUG. “In het eerste jaar heb ik alle vakken gevolgd,” zegt Ran. Dat was niet eenvoudig want hij kwam in die periode in beeld bij het Nederlands team. Toch slaagde Ran erin in het eerste jaar 35 en het tweede jaar 45 punten te halen. “Ik heb nu 110 punten. Ik moet nog twee vakken volgen, dan heb ik 120 punten en lig ik op schema.”

Ran besteedt meestal de maandag, donderdag en vrijdag aan zijn studie. Op dinsdag en woensdag is hij op Sportcentrum Papendal waar hij traint met TeamNL. “Ik doe alles thuis, tenzij het echt verplicht is,” vertelt hij over het studeren. Hij haalt de informatie en lesstof uit de boeken en het materiaal dat beschikbaar wordt gemaakt zoals de slides. “Het is goed te doen als je het goed bijhoudt. Helaas worden de lectures niet opgenomen. Daar zijn ze heel erg stug in.”

Het is echter niet zo dat Ran geen medewerking krijgt vanuit de RUG. Zo miste hij vorig jaar een tentamen omdat deze samenviel met een play-off wedstrijd, maar hij mocht deze in de zomervakantie herkansen. “En komend collegejaar ga ik de educatieve minor wiskunde volgen,” vult Ran aan. “Het programma wordt aangepast voor mij. Het is nog even wachten op de formele goedkeuring, maar ik verwacht dat het doorgaat. Daar ben ik heel erg blij mee.”

decorative image
Ran Faber: "Uiteindelijk wil ik de Korfbal League winnen.”

Korfbal League winnen

In 2021 en 2022 werd Ran verkozen tot de beste korfballer tot 21 jaar van Nederland. Dat is uniek want niet eerder kreeg een korfballer deze eer meer dan één keer toegewezen. “Ik hoop op een derde keer,” reageert hij lachend. “Het is een heel mooie bekroning, maar ik heb ook grotere doelen. Uiteindelijk wil ik de Korfbal League winnen.” Kan dat met LDODK? “Ik hoop het,” antwoordt Ran. “We hebben een goede groep waar nog zeker groei inzit. Het is afwachten of die groei voldoende is.”

Op de korte termijn vervolgt Ran met LDODK de veldcompetitie. In de Ereklasse A gaat LDODK aan kop. “En nu zal voor mij de focus nog meer op het Nederlands team liggen,” weet Ran. “Eén van mijn voornaamste doelen is meedoen aan het WK in oktober en met TeamNL de finale winnen.” Wat betreft de studie hoopt Ran deze volgend jaar af te ronden. “Ik verwacht mijn scriptie aan het einde van het collegejaar 2023-2024 in te leveren en dan te kunnen beginnen met de master.”