About us Organization Rules and regulations Education
Header image Groningen Topsportstudiestad

Topsportstudent Niels Veenstra is hartstikke blij met de combinatie badminton en studie

Date:05 April 2023
Author:Groningen Topsportstudiestad
Niels in actie tijdens het NK (Foto: René Lagerwaard)

Niels Veenstra combineert badminton op topniveau in Nederland met de studie international business and management aan de Rijksuniversiteit Groningen. Dat gaat hem prima af. Niels reikte onlangs tijdens het NK Badminton tot de laatste vier en daarnaast hoopt hij komende zomer af te studeren.

Niels was tijdens het NK Badminton in het Sportcentrum in Almere als vierde geplaatst. Hij had een voordeel aan zijn geplaatste status want zo kon hij tot de halve finale de andere geplaatste spelers niet treffen. “Na de loting zag ik kansen al trof ik in de eerste en tweede ronde wel moeilijke tegenstanders,” vertelt Niels. “Daarom heb ik voor het NK extra getraind om er topfit te staan.”

Niels had in de eerste ronde tegen Timo Stoffelen een moeilijke start, maar herpakte zich wel. “Op een bepaald moment was het gevoel wel goed,” vertelt hij over het vervolg van de wedstrijd. Niels wist uiteindelijk met 22-20 en 21-16 te winnen en trof daarna Nico Hermans in de kwartfinale. Dat duel verliep bijna net zoals de eerste ronde. Niels kwam op achterstand in de eerste game, maar draaide het duel alsnog om in zijn voordeel en sloot winnend af met 21-17 en 21-17.

Een goed niveau

Daarmee plaatste Niels zich voor de finaledag op zondag en dat is altijd het streven voor elke deelnemer aan het NK. Met Joran Kweekel als tegenstander had Niels in de halve finale wel de nummer één van de plaatsingslijst aan de andere kant van het net tegenover zich. “Ik ken Joran heel goed,” laat Niels weten. “Ik heb heel veel tegen hem gespeeld. Ik heb ooit een keer van hem gewonnen, maar dat was in de jeugd. Ik wist dus dat het een heel moeilijke wedstrijd zou worden.”

Dat bleek inderdaad want Niels verloor met 21-10 en 21-9. “Ik heb nog best een goed niveau laten zien, maar had zeker niet verwacht dat ik hem zou kunnen verslaan.” Met de plaats in de halve finale speelde Niels zichzelf wel in de kijker. “Ik werd daarna benaderd door buitenlandse clubs met de vraag of ik voor hen wil spelen.” Wellicht dat daar iets uitkomt want hij is met een aantal in gesprek.

Naast badminton op topniveau studeert Niels international business and management aan de RUG. “Ik ben heel blij met de combinatie badminton en studie. Ik heb eerder een tijdje fulltime gebadmintond, maar toen mistte ik wel wat. Want naast het badminton had ik niet zoveel. Als je je slecht voelt op de vloer, dan voel je je ook slecht daarbuiten. Als ik nu een slechte wedstrijd speel, besef ik daarna dat het wel goed gaat op de Uni. Dat geeft rust.”

decorative image
Niels: 'Het is een uitdaging om ergens in Nederland op niveau te trainen. In Groningen kan dat gelukkig.' (Foto: René Lagerwaard)

Studie gaat hartstikke goed

De studie verloopt dus naar tevredenheid. Niels: “Ik ben nu bezig met mijn scriptie. Daarnaast staan nog twee vakken open. Het gaat dus hartstikke goed. Het scheelt ook dat ik naast het badminton niet nog een bijbaan ernaast heb. Daardoor heb ik redelijk wat tijd over. Ik hoop komende zomer af te studeren. Het wordt daarna best wel spannend want dan moet ik keuzes maken qua werk en sport. Ik wil graag fulltime aan het werk en kijken hoe ik dat kan combineren met badminton.”

Niels studeerde eerder sport, gezondheid en management aan de HAN en wilde daarna een master gaan volgen. “Toen kwam ik uit bij international business. Na het HBO is deze studie alleen te volgen in Maastricht, Amsterdam en Groningen.” In de eerste twee steden werd Niels niet toegelaten, in Groningen wel. En dat leverde een extra voordeel op. “Groningen heeft met AMOR een badmintonclub die in de eredivisie speelt. Daar kan ik meetrainen. Het is wel een uitdaging om ergens in Nederland op niveau te trainen. In Groningen kan dat gelukkig.”

Overigens is Niels niet altijd in Groningen. Hij woont in Den Bosch en traint vooral in Amersfoort bij zijn club BC Amersfoort. “Het ligt aan de lessen of ik in Groningen ben,” legt Niels uit. “Heb ik geen lessen, dan probeer ik zoveel mogelijk in Den Bosch te zijn. En eenmaal in Groningen probeer ik een training bij AMOR mee te pakken.” Tentamens gaan bij Niels voor de trainingen. “Dan staan de trainingen inderdaad even op een laag pitje. Dit jaar vielen de tentamens in het eerste blok en waren er verder alleen projecten dus dat is goed te spreiden en te plannen.”

2023 Summer World University Games

Niels richt zich sportief nu op de toernooien die op het programma staan. Zoals de toernooien van het Master Circuit. Hier zijn onder andere punten te verdienen voor de nationale ranking waarop Niels op dit moment op de zesde plaats staat. “Daar probeer ik zoveel mogelijk aan mee doen. Zo werd ik op 19 maart tweede in het enkel- en dubbelspel tijdens het Master Toernooi in Amersfoort.” Daarnaast wil Niels komende zomer met zijn badmintonmaatje Aram Mahmoud dolgraag naar de 2023 Summer World University Games in het Chinese Chengdu. “Azië is het walhalla van het badminton. Het lijkt ons ontzettend gaaf om daar naartoe te gaan.”

Loading comments...