About us Organization Rules and regulations Education

Date:12 June 2020
Author:Groningen Topsportstudiestad
Ruth Vorsselman

Topsporters hebben door de coronacrisis een lege sportkalender. Hoe lang die agenda leeg blijft, is moeilijk te voorspellen. Wie zijn de topsportstudenten van de RUG? Hoe komen ze deze crisis door en hoe blijven ze fit? Vandaag het woord aan Ruth Vorsselman.

Wie is Ruth?

‘Ik ben Ruth Vorsselman, ik ben 23 jaar en ik woon in Kampen. Ik studeer Biomedical Engineering. Ik doe de sport kano sprint. Toen ik op de basisschool zat kon je verschillende sporten uitproberen met het programma “jeugd in beweging” en toen heb ik voor kanoën gekozen. Dat vond ik meteen heel erg leuk. Kanoën is een sport waarbij je je hele lichaam gebruikt. Nog belangrijker dan het gebruik van je armen, zijn je buikspieren en je benen, waar je veel snelheid mee kan halen. Ik vind het een leuke sport omdat het gewoon lekker buiten op het water is. Ik hou sowieso heel erg van watersporten. Met een wedstrijd is het de bedoeling dat je zo snel mogelijk een bepaalde afstand aflegt. Op dit moment ben ik al een aantal keer Nederlands kampioen geworden op verschillende afstanden in de eenpersoons kano. Ook heb ik al meerdere keren meegedaan met EK’s en met WK’s onder de 23 jaar. Mijn beste resultaat is een vierde plek in de B-finale op de 500 meter op het WK onder de 23. Ieder jaar kom ik steeds een stukje dichter bij de A-finale!’

Hoe bevalt het combineren van studie en topsport bij de RUG?

“Het combineren gaat op zich goed. Doordat ik een individuele sport beoefen ben ik best wel flexibel in het plannen van trainingen en kan ik dit vaak goed om de colleges heen doen. Als ik heel druk ben met school dan doe ik soms wat minder trainingen, hier zou ik nog wel wat in kunnen verbeteren.”

Hoe zie jij je toekomst voor je?

“In mijn sport zou ik heel graag een A-finale willen halen op het WK. Op dit moment ben ik aan het afstuderen en ben ik van plan om binnenkort te gaan werken en dit te blijven combineren met het kanoën.”

Wat betekent het coronavirus voor jouw leven als topsporter?

“Het is wel heel vervelend dat de wedstrijden dit jaar niet meer doorgaan, want daar train je echt naartoe. Dit jaar was mijn laatste jaar onder de 23 en ik had heel graag een A-finale willen halen. Gelukkig kon ik gedurende de coronacrisis wel de hele tijd bij de club blijven kanoën, alleen de kleedkamers en douches waren niet beschikbaar. Ik heb wat gewichten thuis zodat ik daar krachttraining mee kan doen en verder ga ik naast het kanoën soms hardlopen of mountainbiken.”