About us Organization Rules and regulations Education
Header image Groningen Topsportstudiestad

Testimonial: Sofie Lövdal uit Finland combineert atletiek met master Computing Science

Date:13 June 2020
Author:Groningen Topsportstudiestad
Sofie Lövdal

Sofie Lövdal is een atlete uit Finland. Ze komt uit op de steeplechase 1500 en 3000 meter. Sofie maakt onderdeel uit van hardloopploeg Team 4 Mijl en zit momenteel in het tweede jaar van haar master Computing Science aan de Rijksuniversiteit Groningen.

‘Ik was tijdens mijn bachelor op uitwisseling in Groningen en ben uiteindelijk gebleven. Een vereiste voor mij bij het kiezen van een studielocatie was de mogelijkheid tot het doen van topsport. Het sportcentrum op de Zernike Campus biedt goede faciliteiten. De topsportregeling van de Rijksuniversiteit Groningen biedt uitkomst wanneer ik mijn trainingen niet kan combineren met mijn colleges. Het behalen van een diploma zonder de topsportregeling zou aanzienlijk moeilijker zijn, omdat wedstrijden en trainingskampen niet verplaatst kunnen worden. In het begin vond ik het best pittig om mijn studie met topsport te combineren, maar na een tijdje vond ik daar een goede balans tussen. Ik heb een studieplan gemaakt dat aansluit bij mijn behoeften en heb vier jaar voor mijn bachelor en twee en een half jaar voor mijn master.

Ik wil me de komende jaren kwalificeren voor een internationaal toernooi, zoals het Europees Kampioenschap of Wereldkampioenschap. Ik heb in het verleden als eens de top 6 behaald op het EK onder 23 jaar. Het komende zomerseizoen (2020) worden alle grote evenementen afgelast, maar het ziet ernaar uit dat de Finse Nationale Kampioenschappen wel doorgaan. Ik hoop daar een medaille te behalen, vorig jaar liep ik naar het brons.

Na mijn afstuderen komt werken op de tweede plaats, zolang ik actief ben als atlete. Als ik eenmaal stop met topsport, heb ik met mijn diploma Computing Science uitstekende carrièremogelijkheden. Wat mij drijft in de sport, hoop ik te vertalen naar mijn toekomstige professionele carrière, in baan waarin ik het beste uit mezelf kan halen.’