About us Organization Rules and regulations Education
Header image Groningen Topsportstudiestad

Talentvolle judoka Sem Kroeger kiest voor wat het beste bij hem past

Date:18 August 2022
Author:Groningen Topsportstudiestad
Sem Kroeger: 'Judo is mijn passie.'

Soms moet je iets doen om te zien of het bij je hoort. Sem Kroeger kan erover meepraten. Judo is al jaren zijn passie. Daarover is geen twijfel. De afgelopen twee jaar studeerde hij ook Rechten aan de Rijksuniversiteit Groningen. En dat blijkt toch niet helemaal iets voor hem te zijn. De talentvolle judoka heeft dan ook besloten om zich per september uit te laten schrijven.

Het is niet zo dat de afgelopen twee jaar verloren jaren zijn geweest voor Sem. “Ik vond het zeker een interessante studie,” vertelt Sem. “Het is ook goed geweest voor mijn persoonlijke ontwikkeling, maar ik ben erachter gekomen dat het toch niet bij mij past. Ik ben iemand die veel met mensen bezig moet zijn.” Na het eerste jaar Rechten, dat door corona voornamelijk online plaatsvond, hoopte Sem dat het zou veranderen. Dat hij zich alsnog meer thuis zou gaan voelen in de studie, maar dat bleek uiteindelijk niet het geval.

Sem gaat vanaf september de Pabo-opleiding, de pedagogische academie, volgen. Sem: “Ik geef al judoles, vind het leuk om met kinderen te werken en ze wat bij te kunnen brengen.” De ervaring die hij de afgelopen twee studiejaren heeft opgedaan aan de Rijksuniversiteit Groningen neemt hij mee. “Ik heb er veel van geleerd. Zo moet je veel zelf uitzoeken. Ik ben dan ook zeker blij dat ik twee jaar rechten heb gestudeerd. Daar heb ik in mijn verdere leven zeker wat aan.”

Topsportprogramma

Met één ding zal Sem nooit stoppen: judo. Hij begon rond zijn vierde met de door hem geliefde sport. Het werd echt competitief rond zijn twaalfde. “En ik begon echt te presteren toen ik vijftien, zestien was,” voegt hij eraan toe. “Ik won op trainingen van goede judoka’s en begon prijzen te winnen.” Sem bleek talentvol en verhuisde daarom op 16-jarige leeftijd naar Heerenveen waar hij terecht kwam in het topsportprogramma. De jonge leeftijd vormde voor Sem geen beletsel om te verhuizen. “Het was iets wat ik heel graag wilde. Op mijn 15e volgde ik er al een stage. Toen dacht ik: ‘dat wil ik ook.’ Mijn ouders zeiden: ‘laat dan maar zien dat je het echt wilt.’ Dat heb ik gedaan en dat heeft zich uitbetaald.”

“Het was wel een uitdaging,” kijkt hij terug. “Maar ik werd gelukkig wel goed geholpen. Ik kon mijn middelbare schoolopleiding vervolgen op het Talentencollege Noord in Heerenveen. Dat is een school voor sporttalenten die in Heerenveen hun sport beoefenen. Dat was heel goed geregeld en daar werd ik heel goed geholpen.” Daarnaast kreeg Sem steun van de oudere judoka’s. Iets wat hij nu dus zelf doet bij de jonge judoka’s.

decorative image
Sem (in het wit) in actie tijdens de Europacup in Banja Luka, Bosnië-Herzegovina

Spiermassa

Sem is lid van het RTI Heerenveen wat staat voor Regional Talent Institute Heerenveen. “Dat is een steunpunt van de Nederlandse Judobond,” legt Sem uit. Hij traint elke ochtend en avond en wordt gecoacht door oud-topjudoka Edwin Steringa die zelf ooit de ALO voltooide aan de Hanzehogeschool in Groningen. Sem judoot in de klasse tot 81 kilogram.

Op jongere leeftijd kwam hij uit in lichtere klassen. “Je wordt wat zwaarder, krijgt meer spiermassa,” verklaart hij zijn huidige gewichtsklasse. “Mijn normale gewicht ligt nu rond de 85 kilogram, maar voor wedstrijden val ik af tot 81 kilo. Daar doe ik één tot twee weken over. Ik let dan heel goed op mijn voeding, neem heel weinig calorieën. Ik zorg wel voor voldoende eiwitten zodat mijn spiermassa behouden blijft.” De laatste kilo, vooral vocht, verliest Sem dan in de sauna. “Die drink ik er na de weging meteen weer bij.” Dat vergt al met al elke keer flinke discipline. “Het hoort erbij en ik ben er nu wel aan gewend,” zegt Sem nuchter.

Beach Wrestling

Op 6 augustus was Sem tijdelijk actief in een andere sport: beach wrestling. Hij deed mee aan het Open Nederlands kampioenschap in Muiderberg en won meteen brons in de klasse tot 80 kilogram. Hij werd erop attent gemaakt door vrienden die aan Sambo worstelen doen. Dat is een vorm van worstelen dat zijn oorsprong kent in Rusland. Sem: “Ik dacht: ‘laat ik een keer uit mijn comfort zone stappen.’ Want in tegenstelling tot judo heb je bij beach wrestling geen pak aan. Het leek mij daarom wel interessant om mee te doen."

Met succes want Sem won dus meteen een bronzen medaille. Smaakt dat naar meer? “Ik werd wel meteen benaderd door worstelscholen, maar voorlopig blijf ik me toch echt richten op judo. Judo is mijn passie.” Sem richt zich nu op het NK Judo dat plaatsvindt in het weekend van 22 en 23 oktober in Almere. Hij moet zich daarvoor op 1 oktober zien te plaatsen tijdens het kwalificatietoernooi. Het zullen zijn laatste wedstrijden als junior zijn want vanaf 2023 behoort hij tot de senioren en wachten hem nieuwe uitdagingen op judogebied.

Topsportregeling

Nog even terug naar de studie Rechten aan de RUG. In hoeverre kon hij in de afgelopen twee jaar topsport met studie combineren? “De topsportregeling van de RUG was zeker fijn,” laat Sem weten. “De combinatie judo en studie was dan ook goed te doen. Het eerste jaar vond qua studie vooral online plaats en het tweede jaar was een combinatie van online-lessen en werkcolleges. Ik heb duidelijke afspraken kunnen maken met mijn studieadviseur, mevrouw Antonides, en had goed overleg met topsportcoördinator Cees Reitsma. Belangrijk was wel dat ik zelf informeerde naar wat wel of niet haalbaar was. Ik moest zelf het initiatief nemen en zo bleek best wel veel mogelijk.”

decorative image
Sem met zijn bronzen medaille na het ONK Beach Wrestling