About us Organization Rules and regulations Education

Date:01 June 2021
Author:Groningen Topsportstudiestad
FC Twente met de kampioensschaal

In 2020 begon Suzanne Giesen, na een mooie voetbalcarrière, met de pre-master Strategic Innovation Management aan de RUG. Eind 2020 werd ze echter door FC Twente gevraagd om terug te keren en kon ze afgelopen mei zelfs het landskampioenschap vieren met de tukkers.

Een 1-0 zege op ADO Den Haag op zondag 23 mei was voldoende voor Suzanne en FC Twente om de kampioensschaal in ontvangst te mogen nemen. “Het was een heel bijzonder moment,” beschrijft Suzanne. “Wij moesten winnen van ADO Den Haag en dan moest Ajax punten verspelen tegen PSV. Ik wist tijdens de wedstrijd niet wat de stand was bij Ajax – PSV, maar toen wij op 1-0 kwamen en ik zag de meiden op de bank juichen, wist ik dat we kampioen gingen worden. Ik was enorm blij.”

Champions League

Dat ze in 2021 kampioen zou worden met FC Twente, had Suzanne in de zomer van 2020 niet kunnen bedenken. Want medio 2020 had ze de voetbalschoenen aan de wilgen gehangen. Suzanne had met FC Twente sinds 2018 eigenlijk alles al wel meegemaakt. Ze werd in 2019 kampioen met de tukkers en speelde in het seizoen 2019-2020 met FC Twente in de Champions League, waarin ze in de achtste finales werd uitgeschakeld door het Duitse Vfl Wolfsburg.

Vrijwel direct nadat ze was gestopt, begon Suzanne met de pre-master Strategic Innovation Management aan de RUG. Eerder had ze International Business and Management gestudeerd. Suzanne: “Ik wilde iets in die bedrijfstak blijven doen en dan op strategisch niveau.”

Suzanne Giesen in actie in de kampioenswedstrijd

VersterkinPlotseling hing FC Twente in de winterstop van het afgelopen seizoen aan de lijn. Of ze wellicht toch weer haar voetbalschoenen aan wilde trekken. De club had versterking nodig want twee speelsters lagen er voor langere tijd uit met een zware knieblessure. “Ze hadden iemand nodig die er meteen kon staan,” weet Suzanne. “Ik hoefde er niet lang over na te denken. Het voornaamste was dat ik het goed kon combineren met mijn studie.”

In de praktijk bleek het de afgelopen maanden inderdaad goed met elkaar te combineren. “Ik ben dit jaar nog geen enkele keer op school geweest. Het gaat allemaal online,” vertelt Suzanne. “Het was zo eenvoudig om de studie rond de trainingen te plannen. En ik krijg veel medewerking vanuit school als ik vragen heb.”

Contract verlengd

Voetballend ging het ook meteen weer voor de wind. Suzanne vond direct haar plek in een goed draaiend elftal dat uiteindelijk voor de zevende keer in de geschiedenis een landstitel mocht vieren. Inmiddels heeft Suzanne haar contract met FC Twente met een jaar verlengd tot medio 2022. “Ik verwacht dat ik het komend seizoen wel zo nu en dan naar school moet. Kijken hoe ik dat dan met het voetbal ga combineren. Het zal wel drukker worden want we gaan met FC Twente ook weer in de Champions League spelen.”

FC Twente kampioen seizoen 2020-2021