About us Organization Rules and regulations Education
Header image Groningen Topsportstudiestad

Studente Geneeskunde Silke Hijma sluit schaatsseizoen af met World University Championships Speedskating

Date:11 March 2024
Author:Groningen Topsportstudiestad
Silke Hijma in actie in Hamar (Foto: Leonie Richarz).

“Het was echt superleuk. Ik heb het heel erg naar m'n zin gehad.” Silke Hijma is enthousiast als ze terugkijkt op de World University Championships Speedskating waar ze namens de Rijksuniversiteit Groningen onlangs aan meedeed. In het Noorse Hamar beleefde de studente Geneeskunde een geslaagde afsluiting van het sportieve seizoen.

Samen met mede RUG-studente Henny de Vries en Hanzehogeschool-studente Nyncke Dijkstra maakte Silke deel uit van Team NL, dat niet alleen op de baan maar ook daarbuiten opviel. “We waren wel een beetje de sfeermakers,” vertelt Silke lachend. “Bij de openingsceremonie hadden we onze eigen muziekbox mee. Iedereen stond een beetje naar ons te kijken. ‘Wat doen zij nou?’ Wij hadden het eigenlijk gewoon heel leuk.”

Silke hoorde toevallig dat de World University Championships Speedskating georganiseerd zouden worden. “En mijn huisgenootje Femke de Boer (shorttrackster, red.) is vorig jaar naar Lake Placid geweest, naar de World University Games. Zij zei dat het echt heel leuk was. Dus toen dacht ik: ik kan me altijd gewoon aanmelden.”

De befaamde schaatshal van de Olympische Winterspelen van 1994

In het Vikingskipet in Hamar, de befaamde schaatshal waar in 1994 de schaatswedstrijden van de Olympische Winterspelen plaatsvonden, kwam Silke in actie op de 500, 1000 en 1500 meter. Ze begon met de kilometer. “Je merkte in de training al dat de baan zwaar was. Uiteindelijk zat ik twee seconden boven mijn PR, net als de rest. Dat was uiteindelijk nog wel prima, maar ik was niet echt tevreden over die 1000 meter.”

Ooit had Hamar één van de meest moderne schaatshallen in de wereld, maar dat is al een tijdje niet meer zo. De 1500 meter van Silke ging iets beter dan de 1000 al zat ze ook op de schaatsmijl twee seconden boven haar PR. “Je kon merken dat de baan een beetje verouderd is. Direct na het toernooi hebben ze volgens mij ook meteen de vriesinstallatie uitgezet en ging het ijs al weg.”

‘Ik wilde in een andere omgeving het seizoen gewoon op een leuke manier afsluiten’

Op de individuele afstanden eindigde Silke in de middenmoot, met de relay viel ze net buiten de prijzen. Zo sloot Silke tiijdens de World University Championships Speedskating een schaatsseizoen af die niet helemaal naar wens verliep. “Ik heb er niet volledig uit kunnen halen wat ik wilde,” is ze eerlijk. Hamar moest dan ook vooral zorgen voor een goed gevoel. “Ik wilde in een andere omgeving het seizoen gewoon op een leuke manier afsluiten. Het maakte niet eens zo heel veel uit wat voor tijd ik reed en wat de uitslagen waren.”

decorative image
Silke (links) probeert zo goed mogelijk te finishen (Foto: Leonie Richarz),

Duale carrière: schaatsen combineren met studie Geneeskunde

Silke combineert het schaatsen met de studie Geneeskunde aan de RUG. Het eerste jaar haalde ze in één keer al had ze het in die periode wel heel druk waardoor ze besloot in het eerste semester van het tweede jaar de helft van de stof doen. “Dat was wel fijn want ik merkte dat ik daardoor gewoon meer tijd had voor mijn trainingen. Het tweede semester is net weer begonnen dus ik ben nu weer bezig met tentamens en de voorbereidingen op die tentamens. We zullen zien hoe dat gaat.”

Schaatsen staat voor Silke op één. “Dus ik probeer zoveel mogelijk de trainingen te kunnen doen en de studie daar een beetje omheen te plannen. Ik heb tot nu toe ook heel veel zelf kunnen doen. Dus op het moment dat ik niet naar een college ging, kon ik het terugkijken of ik had de leerstof tot mijn beschikking, dus dan deed ik het zonder het college.” Dankzij de topsportregeling hoeft Silke maar bij de helft van de verplichte bijeenkomsten te zijn. Dit helpt haar om haar duale carrière als topsporter en student te beheren, vooral omdat ze vanwege lange reistijd niet altijd in staat is om alle colleges bij te wonen.

‘Mijn trainingen zijn niet elke week hetzelfde dus het verschil met de studierooster is ook elke week anders’

Daarnaast zorgt Silke voor een goede planning vooraf. Dat doet ze meestal in het weekend. “Dan pak ik gewoon mijn agenda erbij en mijn trainingsschema en ga ik kijken hoe ik het de komende week ga doen. Mijn trainingen zijn niet elke week hetzelfde dus het verschil met de studierooster is ook elke week anders. Daarom plan ik het per week en meld ik me op zondag af voor de dingen waar ik absoluut niet bij kan zijn.”

Wens: meer opgenomen colleges

Silke vertelde dat ze tot nu toe sommige colleges terug kon kijken. Dat geldt dus niet voor alle colleges. Iets wat voor haar wel prettig zou zijn gezien haar duale carrière. “Ik kan niet in Groningen wonen omdat ik in Heerenveen train. Maar op het moment dat ik naar de universiteit ga, ben ik wel twee keer meer dan een uur kwijt aan reistijd. Dus als ik dan één of twee colleges heb op een dag, ga ik niet heen. Want dan ben ik net zoveel tijd kwijt aan reizen als aan colleges. Ja, dan is het wel fijn als het opgenomen wordt en dat ik het nog terug kan kijken.”

Loading comments...