About us Organization Rules and regulations Education

Date:15 November 2023
Author:Groningen Topsportstudiestad
Ran Faber: MVP WK Korfbal

Het eerste grote internationale korfbaltoernooi was voor Ran Faber meteen een succesvolle. Met Oranje behaalde de student econometrie aan de RUG in Taiwan overtuigend de wereldtitel door het gastland in de finale met ruime cijfers te verslaan. “Ik speelde in een geweldig vak met de beste spelers van de wereld.”

Team NL was eind oktober tijdens het WK een klasse apart. Het begon in de poulefase met ruime zeges op Brazilië en Slowakije, waarna Oranje in de tweede ronde veel te sterk was voor Catalonië en Tsjechië. “We domineerden als team, speelden heel erg goed,” kijkt Ran terug. In de halve finale trof Nederland opnieuw Tsjechië. En ook nu was Oranje met 41-13 een maatje te groot.

Daarna kwam Nederland In de eindstrijd tegenover thuisland Taiwan te staan dat in de halve finale enigszins verrassend België met 21-19 had verslagen. “Op voorhand was de finale tegen Taiwan wel spannend. De entourage was fantastisch. Iedereen uit Taiwan die van korfbal houdt zat daar. De hal zat helemaal vol. Behalve de Nederlanders was iedereen in de hal voor Taiwan. Dus toen Taiwan op 1-0 kwam ging het helemaal los. Uiteindelijk wonnen we heel overtuigend met 27-9 dus dat deden we heel goed.”

Most Valuable Player

Ran deed persoonlijk ook van zich spreken tijdens de wereldtitelstrijd. Met 28 treffers eindigde hij hoog op de topscorerslijst en werd hij verkozen tot Most Valuable Player van het WK. “Persoonlijk heb ik inderdaad lekker gespeeld. Ik speelde in een geweldig vak met de beste spelers van de wereld. Daardoor kon ik een paar mooie goals meepikken.” Met de wereldtitel op zak wachtte Ran een mooie terugkeer in Nederland. Een trotse familie stond op Schiphol klaar om hem op te vangen, waarna bij thuiskomst de rest van de familie hem opwachtte.

decorative image
Ran (met haarband) tijdens het spelen van het Wilhelmus.

Ran kon even nagenieten van het succes. “De focus lag eerst op een beetje herstellen, bijkomen, fit worden.” Al snel ging de aandacht echter alweer naar de club waar Ran actief is: LDODK/Rinsma Modeplein. Want op 19 november begint de ploeg uit Gorredijk aan de Korfbal League met een uitwedstrijd tegen Blauw-Wit uit Amsterdam. “Ik denk dat we op de goede weg zijn,” spreekt Ran zijn verwachting uit over het komende zaalseizoen. “Ik heb er wel vertrouwen in. Sportief gezien is mijn doel Ahoy halen (finale om de landstitel, red.) en hopelijk winnen.”

Aangepast studieprogramma

Net als de sport verloopt de studie ook naar wens voor Ran. “Ik zit hopelijk in mijn laatste jaar van mijn bachelor. Ik volg nu de educatieve minor wiskunde dus ik sta veel voor de klas.” Ran liet in een eerder interview al weten dat het programma voor hem zou worden aangepast. “Begin oktober had ik mijn deadlines al ingeleverd. Die lagen op 3 november, maar ik mocht wat vooruitwerken. De lessen die ik normaal zou moeten volgen, volg ik niet. Daarvoor krijg ik vervangende opdrachten. En de stage-examinator is ook extra vroeg bij me langs geweest. Dat is heel fijn.”

Zo kon Ran zich optimaal voorbereiden op het WK en kan hij zich nu ook zo goed als mogelijk richten op zijn sport, ondanks dat de studie veel tijd opslokt. Op maandag volgt hij colleges en bereidt hij, net als op woensdag, lessen voor, typt hij verslagen en maakt hij vervangende opdrachten voor de educatieve minor wiskunde. Ondanks de volle agenda bevalt het hem uitstekend.  “Op donderdag en vrijdag probeer ik zoveel mogelijk lessen te geven. Dat is hartstikke leuk,” vertelt Ran enthousiast.

decorative image
Ran juicht na weer een score

Loading comments...