About us Organization Rules and regulations Education
Header image Groningen Topsportstudiestad

Student Bedrijfskunde Marten Luiten oppermachtig naar Nederlandse titel Dressuur Young Riders

Date:07 June 2021
Marten Luiten op Fynona

Marten Luiten wist dat hij met de merrie Fynona tot veel in staat zou zijn tijdens het NK Dressuur voor Young Riders in Ermelo. Maar dat hij met mooie scores van ruim 79% en 82% overtuigend Nederlands kampioen zou worden, had de student Bedrijfskunde aan de RUG zelf ook niet verwacht.

Marten verzekerde zich van de nationale titel dankzij een uitmuntende kür op zondag 6 juni. “Ik denk dankzij de vele trainingen en elke wedstrijd kijken wat beter kan. Dat gaat in stapjes,” is zijn verklaring voor de fraaie prestatie. Marten heeft vijf paarden tot zijn beschikking. Zo is hij al gauw per dag drie uur tijd kwijt aan trainen. En dan zijn er nog de wedstrijden zoals het NK in Ermelo.

Concurrentie ver voor

In de week voor het NK zette Marten met Fynona intensief de puntjes op de i, waarna het duo op vrijdag vertrok naar het KNHS-centrum in Ermelo. “Daar hebben we op zaterdagochtend de baan verkend zodat Fynona alvast wat kon wennen,” vertelt Marten. Daarna volgde op zowel zaterdag als zondag een hoge score waarmee Marten de concurrentie ver voor bleef.

Marten was verrast over de hoge scores, alhoewel hij wist dat een mooie prestatie er in Ermelo zeker in zat. “We waren de laatste tijd in vorm. Fynona voelt gewoon goed fit aan. Dan hoop je natuurlijk dat vast te houden in de wedstrijd. Van zo’n hoge score ga je echter niet van tevoren uit.”

Marten Luiten op Fynona tijdens het NK (Foto: Digishots)

EK Young Riders

Het NK gold als laatste observatiemoment voor het EK Young Riders dat begin juli plaats vindt in het Spaanse Oliva. Marten kan daar zijn vorig jaar veroverde Europese titel verdedigen. Het moet wel heel gek lopen wil hij niet geselecteerd worden door bondscoach Monique Peutz. “Toevallig woont zij in Groningen,” vertelt Marten lachend.

Marten heeft tijdens het NK laten zien dat hij, ondanks de beperkingen door corona, het afgelopen jaar veel progressie heeft gemaakt met Fynona. “Qua wedstrijden lag het stil, maar ik heb thuis wel gewoon door kunnen trainen. Daar heb ik alles verder kunnen verfijnen.”

Online

Ook met zijn studie Bedrijfskunde verloopt het naar wens. “Ik vind het niet heel erg dat alles nu online is. Qua tijdsplanning is het goed te combineren met de sport. Ik kan nu veel terugkijken. En anders is het sowieso een kwestie van goed plannen. Het mooie is dat we een leuke groep hebben voor de opdrachten. Een ieder weet wat zijn sterke en zwakke punten zijn. Zo vullen we elkaar goed aan.”

Na het EK kan Marten wellicht nog wat meer tijd aan zijn studie besteden want het EK is de laatste belangrijke wedstrijd van het dressuurseizoen. “Dan ga ik het even wat rustiger aan doen. Ik heb de laatste maanden elke twee weken een wedstrijd gehad. En dan kan ik ook wat meer tijd besteden aan mijn andere paarden.”

Loading comments...