About us Organization Rules and regulations Education

RUG-student Marten Luiten pakt titel bij Europees Kampioenschap Young Riders

Date:26 August 2020
Author:Groningen Topsportstudiestad

In Hongarije reed de 18-jarige Marten Luiten naar het goud op het EK voor Young Riders in het individuele klassement. Het is zijn allereerste jaar in deze categorie. Marten, die zijn carrière als topruiter combineert met de studie Bedrijfskunde aan de RUG, liet de Duitse Lisa Welschof en de Nederlandse Daphne van Peperstraten ruim achter zich. Met zijn paard Fynona scoorde hij op geen enkel onderdeel lager dan een zeven en behaalde hij meerdere negens.

“Een onbeschrijflijk gevoel”, stelt de achttienjarige ruiter. “Ik had de tweede observatiewedstrijd gewonnen, dus ik wist dat ik niet helemaal zonder kansen naar dit EK kwam. Maar dit had ik echt niet zien aankomen. Het binnenkomen was direct al goed voor een 9. De stap- en drafonderdelen verliepen heel stabiel en ontspannen. In de galoptour ligt haar grote talent, zeker in de pirouettes en de series ga ik naar die negens toe. In mijn Juniorentijd had ik al doorgetraind voor de Young Riders. Het verschil is dat er meer verzameling wordt gevraagd; in de galoptour komen er halve pirouettes en wisselseries bij. Daar heeft mijn merrie veel aanleg voor, dus door het talent van het paard was de overstap naar deze categorie niet heel moeilijk.” (Bron: KNHS)

Eerder deze week won Marten na een spannende landenwedstrijd al goud met het Nederlandse team. Ook daarin had hij een groot aandeel door de op één na beste score neer te zetten. Vandaag komt Marten nog een laatste keer in actie in Hongarije, met zijn kür op muziek. “Het plan is om zo goed mogelijk mijn best te doen en er vooral ook van te genieten. De kans dat we op het EK mogen rijden is geweldig. Het resultaat hangt af van de vorm van de dag. Ik wil vooral fijn rijden en gun het die anderen net zo goed.” (Bron: KNHS)