About us Organization Rules and regulations Education

Ooit wil Sylvia de Vries op de Olympische wand van het ACLO Sportcentrum komen

Date:13 March 2024
Author:Groningen Topsportstudiestad
Nederlands kampioene Sylvia de Vries (foto:Hidde Muije)

Op de valreep lukte het Sylvia de Vries haar schaatsseizoen tot een geslaagd einde te brengen. In Hoorn schaatste de studente International Business aan de RUG op de 3000 meter naar de Nederlandse titel bij de junioren. Waar het eerder in het seizoen niet meezat, was er nu wel succes voor Sylvia, met ook nog zilver op de vijf kilometer.

Graag had Sylvia zichzelf in januari al willen laten zien tijdens het NK Allround in Heerenveen. Maar door ziekte in aanloop naar het toernooi kwam er toen niet uit wat ze wilde en eindigde ze als zesde in het eindklassement. “Ik heb daarna helemaal toegewerkt naar de NK Afstanden, ook met schema's en fietstrainingen,” vertelt Sylvia. “Ik was natuurlijk wel gewoon de underdog. Want ik had voor de rest dit seizoen nog weinig gepresteerd.”

Die rol van underdog paste haar goed want in Hoorn zette Sylvia de snelste tijd neer op de drie kilometer. “Ik heb zo goed gereden als ik kon. Meer dan dit zat er echt niet in. En dat bleek uiteindelijk dus genoeg te zijn. Dus dat is echt super.” Met de winst verraste Sylvia niet alleen haar concurrentes, maar ook zichzelf. “Ik had niet verwacht dat ik meteen op het hoogste treetje zou staan. Kijk, ik wist dat het podium er wel inzat. Want ik voelde me gewoon echt goed. Maar dit had ik echt niet durven dromen. “

Kers op de taart

Met de tweede plaats op de vijf kilometer sleepte Sylvia tijdens het NK een tweede medaille in de wacht. Sylvia: “Dat was ook zoveel beter dan verwacht. Dat was echt de kers op de taart. En daarmee heb ik ook laten zien dat het wel gewoon kan.” Want net als elke schaatser wil Sylvia naar de top van Nederland. “Dit biedt nu wel weer perspectief dat ik daar misschien nog kan komen. Dit is in ieder geval een stap in de goede richting.”

Naast langebaan is Sylvia ook actief op de marathon. “Dat vind ik ook heel erg leuk. Het is niet alleen een goede training, ook voor de langebaan, maar ik leer ook heel veel van de marathon.” Sylvia geeft aan dat efficiënt schaatsen een belangrijk onderdeel is van de marathon. “Je moet efficiënt die beweging kunnen uitvoeren want anders word je gewoon moe. En je wordt heel behendig van de marathon. Je moet natuurlijk door zo'n peloton van schaatsers kunnen manoeuvreren.”

decorative image
Sylvia in actie op het ijs van Hoorn (Foto: Hidde Muije)

Combinatie schaatsen/studeren

Naast het schaatsen is Sylvia druk met de studie International Business aan de Rijksuniversiteit Groningen. “Die combinatie gaat best goed,” laat Sylvia weten. Ze volgt per periode twee van de drie vakken. “Zodat ik dan net wat meer tijd heb om ook te trainen,” legt ze uit. “Ook omdat ik best wel ver weg woon van de campus. En de busverbindingen zijn heel slecht. Ik moet erg lang reizen en dan kost het mij dus veel energie om überhaupt op de campus te komen.”

‘Ik stuur aan het begin van het semester alle docenten een mailtje’

Ook mede dankzij de topsportregeling van de RUG is de combinatie topsport-studie goed te doen voor Sylvia. “Ik had een lecture van marketing. De professor had voor mij geregeld dat het opgenomen werd en dat ik het later terug kon kijken,” geeft ze als voorbeeld. “Zij doet dat speciaal voor mij dus daar ben ik heel blij mee.”

Zelf plant Sylvia ook goed vooruit om problemen voor te zijn. “Ik stuur aan het begin van het semester alle docenten een mailtje: ‘hoi, ik sport ernaast en ik loop tegen dit probleem aan. Zou je mij erbij kunnen helpen?’ Nou, dan heb ik voor de rest van het semester eigenlijk alles  geregeld en heb ik er daarna geen werk meer van. Dat is heel fijn.”

Studie bewuste keuze

Sylvia heeft bewust gekozen voor een studie naast de topsport. “Ik kan de sport niet voor de rest van mijn leven doen. Op mijn 35e is het sowieso klaar en dan moet ik nog wel door tot, ik denk, mijn 70e. Dus dan moet ik wel iets doen waar ik plezier aan beleef. Dat vind ik wel belangrijk.”

‘Je moet doorgaan met schaatsen want je moet op die muur van de ACLO komen.’

De doelen wat betreft de maatschappelijke carrière staan nog even in de wachtkamer. De sportieve doelen krijgen op korte termijn voorrang. “Natuurlijk wil ik uiteindelijk gewoon Olympisch goud winnen,” is Sylvia duidelijk. “Dan het liefst op 1500 meter en drie kilometer. Die afstanden vind ik gewoon het mooist. Natuurlijk moet er nog wel heel veel gebeuren om daar uiteindelijk te komen. Maar dat is het ultieme doel.”

Mocht Sylvia in de toekomst naar de Winterspelen gaan, dan zal er een plek voor haar vrijgemaakt worden op de Olympische wand in het ACLO Sportcentrum. “Ja, dat zou mooi zijn,” reageert ze enthousiast. “Ik heb zelfs vriendinnen die tegen mij zeggen: ‘je moet doorgaan met schaatsen want je moet op die muur van de ACLO komen.’ Ja, Het lijkt me heel gaaf om daar een foto op te hebben.”

decorative image
Sylvia wint goud op de 3 kilometer (Foto: Hidde Muije)