About us Organization Rules and regulations Education
Header image Groningen Topsportstudiestad

Manon Torenbeek navigeert tussen volleybal en studie psychologie

Date:23 April 2024
Author:Groningen Topsportstudiestad
Manon in actie tegen Sneek (Foto: Josetta Mellies)

Trots. Dat is Manon Torenbeek als ze terugkijkt op het volleybalseizoen met Visser Assen/Sudosa Desto. Ze werd in de kwartfinale van de play-offs om de landstitel nipt uitgeschakeld door De Hollandse Pot Enzo VV Utrecht. Manon combineert het volleyballen in de eredivisie met de studie psychologie aan de Rijksuniversiteit Groningen.

“Het was wel even heel hard balen,” vertelt Manon over het verlies in de kwartfinale. Visser Assen/Sudosa Desto had bij aanvang van de competitie uitgesproken dat het halen van de halve finale van de play-offs het doel was. Dat streven werd dus niet gehaald. Desondanks is Manon ook trots. ”Zeker in de eerste helft van de competitie hebben we laten zien dat we mee kunnen doen met de bovenste ploegen van de eredivisie.”

Visser Assen/Sudosa-Desto heeft dit seizoen zeker een stap omhoog gezet in de eredivisie. “Onze kracht is denk ik dat wij een heel breed team hebben,” weet Manon. “Dus als het eventjes niet loopt, is er altijd iemand die dat op kan vangen. Ik denk dat dat ons wel kenmerkt. We zijn echt een team.”

Veel topsportstudenten

Diverse speelsters van Visser Assen/Sudosa-Desto volgen een studie aan de RUG of aan de Hanze. De meeste van hen zullen blijven uitkomen voor Dames 1 van de Asser volleybaltrots. “Het grootste gedeelte van het team blijft inderdaad,” aldus Manon. “Ik weet niet hoe de rest er tegenaan kijkt, maar ik zou wel graag nog hoger willen eindigen volgend seizoen.”

“Ik denk dat je wel van minimaal twintig, vijfentwintig uur kan spreken”

Met trainen en een wekelijkse wedstrijd is Manon tijdens de reguliere competitie minimaal twintig uur per week kwijt aan haar sport. “Er komen soms ook nog wel wat extra verplichtingen bij zoals een photoshoot of een clinic of iets dergelijks. Dus ik denk dat je inderdaad wel van minimaal twintig, vijfentwintig uur kan spreken.”

decorative image
Manon: "We zijn echt een team." (Foto: Erwin Pranger)

Combinatie studie en topsport

De vele uren aan topsport combineert Manon met de studie psychologie aan de Rijksuniversiteit Groningen. “Ik vind alles wat met menselijk gedrag te maken heeft interessant. Dan is er één studie die daar bovenuit springt en dat is psychologie. “Ik heb na het eerste jaar wel getwijfeld of ik door wilde gaan omdat ik het heel statistisch vond. En dat vond ik niet zo leuk. Maar uiteindelijk ben ik doorgegaan en daar ben ik blij mee want in het derde jaar mag je heel veel zelf kiezen.”

Manon liet zich onder anderen door haar studieadviseur Lex Jurna overtuigen om door te gaan. Hij vertelde haar dat het in het derde jaar anders zou worden. Nu kan Manon het jaar zelf indelen en dat bevalt erg goed. “Naast het schrijven van je scriptie, moet je voor vijftien punten aan psychologie-vakken volgen. Maar voor dertig punten mag je zelf indelen of je dat in de minor doet of bij een andere faculteit of dat je naar het buitenland gaat of dat je allemaal psychologievakken volgt.”

“Ik besloot toen om de vakken wat te verspreiden”

Vorig jaar merkte Manon dat volleyballen in de eredivisie en studeren toch wel lastig te combineren was. Jurna liet haar weten dat ze het derde jaar kon opdelen in anderhalf jaar om zo wat meer ruimte te krijgen. Manon: “Ik besloot toen om de vakken wat te verspreiden. Alleen had ik in het eerste half jaar mijn scriptie al geschreven. Toen dacht ik: ‘ik ga me toch gewoon voor alles inschrijven.’ Dus ik doe nu zeven vakken in één semester en dat is goed te combineren met de sport omdat ik het zelf een soort van kan indelen.”

Nuttig gesprek met studieadviseur

Het gesprek met de studieadviseur was zeer nuttig voor Manon. “Ik kwam er zelf gewoon even niet uit met hoe ik mijn derde jaar wilde indelen. Want ik ben vrij perfectionistisch. Eigenlijk wilde ik en het volleyballen perfect doen en mijn studie gewoon in één keer halen. De studieadviseur overtuigde mij ervan dat het niet allemaal niet in één keer hoeft. Dat het niet erg is als je een halfjaartje vertraging oploopt. Ik heb persoonlijk wel wat meer inzicht gekregen door het gesprek in te gaan.”

decorative image
Manon viert een punt (Foto: Peter Donderwinkel)

Loading comments...