About us Organization Rules and regulations Education

Date:16 December 2021
Author:Groningen Topsportstudiestad
Lars in actie tijdens de NSK in Nijmegen

Op 11 december werden in Nijmegen de Nederlandse Studenten kampioenschappen Judo georganiseerd. De studenten van de RUG presteerden prima met een gouden en bronzen medaille. Student Econometrics and Operations Research Lars van Oostrum eindigde die zaterdag in de klasse tot 90 kilogram op het hoogste treetje.

Oké, het NSK Judo was dan weliswaar geen toptoernooi, toch was de tegenstand nog best behoorlijk en dus kijkt Lars tevreden terug op zijn winst in Nijmegen. “Het was anders dan normaal,” vertelt Lars. “Zo mocht er geen publiek aanwezig zijn vanwege corona. Het studentenkampioenschap is ook meer een kampioenschap voor de sfeer, al was het nog best goed bezet omdat er veel wedstrijden door corona zijn afgelast.”

European Universities Games

Lars heeft nu niet alleen een titel achter zijn naam staan, hij verdiende ook nog een leuk extraatje. “Het mooie is dat ik nu geplaatst ben voor de European Universities Games,” verklapt Lars. Die Europese Spelen voor studenten vinden volgend jaar juli plaats in Lódz in Polen. Een mooie gelegenheid voor Lars om zich te meten met judoka’s uit andere Europese landen.

Begin november liet Lars zien dat hij ook internationaal succes kan boeken want hij won brons tijdens de Bremen Masters. “Dat is het grootste Europese toernooi met een open inschrijving,” weet Lars. “Je hebt de Europa Cup waar de bond bepaalt wie er wordt ingeschreven. Voor dit toernooi kon eenieder zichzelf inschrijven, al was het niveau wel vergelijkbaar met een Europa Cup.”

decorative image
Lars tweede van links met de gouden medaille (Foto: Marco Krachten Fotografie)

Judoschool Veendam

Lars judoot al sinds 2008 bij Judoschool Veendam. Lars: “Marcel Joling is mijn trainer. Hij staat hoog aangeschreven.” Joling is inderdaad succesvol als judocoach want regelmatig vallen judoka’s van hem in de prijzen. Zo won Silvan Bulthuis, student Geneeskunde aan de RUG, tijdens de NSK brons in de klasse tot 100 kilogram. Silvan is ook lid van Judoschool Veendam.

Lars traint vier keer in de week in de ochtend. Dat zijn krachttrainingen en judotechnische trainingen. De avond staat meestal meer in het teken van wedstrijdtrainingen. Dat is nu echter minder omdat er vanwege de coronamaatregelen niet gesport mag worden in de avond. Lars: “Op dinsdag trainen we wel ’s avonds op Papendal. Dat mag omdat Papendal een topsportomgeving is. Eén van de judotechnische trainingen in de ochtend wordt nu ingewisseld voor een wedstrijdtraining.”

Veel discipline

Naast de judosport is Lars ook druk met zijn studie aan de RUG. “Het is vooral veel zelfstudie, weinig contacturen. Ik kan de colleges in mijn eigen tijd terugkijken. Dat komt mij goed uit. Het is vooral veel plannen. Ja, dat vraagt veel discipline, maar dat heb ik wel. Natuurlijk heeft studeren ook de minder leuke kanten. Ik heb echter nu drie vakken die ik leuk vind. Dat scheelt.” Het gaat zowel met judo als met de studie naar behoren. “Ik heb vorig jaar alles gewoon gehaald. Door corona was er buiten de studie ook niet veel. Ik mistte alleen een week vanwege de selectieweek voor het EK.”

Iedereen wil natuurlijk het liefst dat de situatie zodanig wordt dat de sportevenementen weer op normale wijze plaats kunnen vinden zonder verdere restricties. Voor volgend jaar heeft Lars in elk geval het EK onder 21 als doel. “Vorig jaar kwam ik nog in actie bij de -18. Ik zat toen bij de EK-selectie, maar het EK ging echter niet door. Dus wil ik er volgend jaar bij de -21 wel bij zijn.” Daarnaast zijn er natuurlijk de European Universities Games en tevens hoopt Lars op een medaille tijdens een Europa Cup. “Bij de -18 eindigde ik drie keer als vijfde. Dat wil ik graag verbeteren.”