About us Organization Rules and regulations Education
Header image Groningen Topsportstudiestad

IJshockeyer Dennis Sikma kon topsport en studeren prima combineren aan de Rijksuniversiteit Groningen

Date:15 May 2023
Author:Groningen Topsportstudiestad
Dennis Sikma in actie met Nederlands team

Dennis Sikma heeft een drukke sportieve periode achter de rug. De speler van UNIS Flyers Heerenveen speelde drie finales en kwam kort daarna in actie tijdens het WK IJshockey waar hij zich met het Nederlands team handhaafde in de Divisie 1B. Nu ligt de focus voor de topsportstudent van de Rijksuniversiteit Groningen op het afronden van zijn master.

Dennis speelde in april met Oranje het WK Divisie 1B. In een poule met sterke landen als Japan en Oekraïne eindigde Nederland als vijfde, net genoeg voor handhaving in de divisie. “Het doel was ook handhaving,” vertelt Dennis die voor derde keer met het Nederlands team uitkwam op een WK.

Op de laatste speeldag moest Nederland minimaal een punt halen tegen Servië om behoud in Divisie 1B zeker te stellen. Dat lukte met een 2-2 gelijkspel. “Ik denk dat wij wel beter waren dan Servië,” weet Dennis. “Want we gaven twee keer een makkelijke tegentreffer weg. Ik had niet het idee dat het gelijke spel nog in gevaar kwam.” Servië won uiteindelijk na penaltyshots, maar dat had geen invloed meer op de eindklassering van Oranje.

Dennis kijkt met veel plezier terug op het WK dat werd afgewerkt in Talinn in Estland. “Het is supermooi. Je speelt met een andere groep jongens dan waar je bij de club mee speelt. En het is ook superleuk om te spelen tegen jongens die goed geld verdienen met ijshockey. Dat zijn spelers die alleen maar bezig zijn met ijshockey. In Nederland hebben we te maken met semiprofs. Ik studeer ernaast, maar er zijn ook jongens die naast de sport werken.”

Hoger niveau ijshockey

IJshockeyen tegen fullprofs betekent een ander niveau dan de competitie in Nederland en Belgie. Dennis: “Het niveau op een WK ligt inderdaad hoger. En bij Oranje werk ik met een andere coach dan mijn club. De bondscoach Doug Mason heeft weer een andere visie op ijshockey dan mijn coach bij UNIS Flyers, Mike Nason. Daar steek ik ook weer dingen van op.”

Onder leiding van coach Nason speelde UNIS Flyers afgelopen seizoen drie finales, maar geen van die finales leverde een zege op. En dus bleef Dennis met lege handen. “Het was niet gek geweest als we wel een prijs hadden gepakt dit jaar. Want de bekerfinale verloren we in overtime van Den Haag. Die hadden we wel verdiend om te winnen. We kregen genoeg kansen om te scoren. Dat hadden gewoon goals moeten zijn.”

“Daarna hadden we tijdens de finale om het Nederlands kampioenschap tegen Den Haag een off-day,” vervolgt Dennis. UltimAir Hijs Hokij bleek in Heerenveen inderdaad met 3-1 te sterk. “Die finale was gewoon niet goed van onze kant. En tegen Luik speelden we in de finale van de Bene League een best of five. Die verloren we verdiend.” Heerenveen won weliswaar de eerste wedstrijd van de serie tegen de Belgische club, maar daarna was Liège Bulldogs Ice Hockey Club drie keer op rij de betere.

decorative image
Dennis Sikma op het ijs voor zijn club UNIS Flyers Heerenveen

Afstuderen

De student Econometrics, Operations Research and Actuarial Studies aan de RUG won dan op sportief gebied het afgelopen seizoen net geen prijs, wat betreft de studie gaat Dennis binnenkort wel een mooie prijs pakken. Hij hoopt eind juli zijn master af te ronden als hij zijn scriptie gaat verdedigen. “Ik ben vorig collegejaar in periode vier al begonnen met mijn master. Dat was mogelijk dankzij de regeling ‘Soft cut’ die was ingevoerd vanwege de eerdere coronamaatregelen. Als je bijna je bachelor had afgerond, kon je al beginnen met je master. Daarom hoefde ik dit collegejaar wat minder vakken te volgen. Twee in plaats van drie per periode. Dat scheelde enorm qua drukte en tijd.”

Want druk was het met drie ijshockeyfinales kort achter elkaar en meteen daaropvolgend het WK in Estland. Toch kon Dennis de afgelopen jaren het ijshockey op het hoogste niveau in Nederland goed combineren met studeren aan de RUG. “Ik ging twee of drie keer in de week naar Groningen om de colleges te volgen. Als het college vroeg was, ging ik ’s middags naar de sportschool. Was het college later, dan deed ik dat andersom. En dan was het vaak ’s avonds trainen op het ijs.”

“Als ik niet naar Groningen hoefde te reizen, ging ik ’s ochtends met het team naar de sportschool en dan in de middag studeren.” Neem daarbij nog de reistijd van ongeveer tweeënhalf uur per dag tussen Heerenveen en Groningen en het is duidelijk dat de agenda van Dennis goed vol zat.

Topsportregeling RUG

Dankzij de topsportregeling van de RUG kon Dennis zich op een aantal belangrijke momenten op zijn sport richten. “In mijn eerste studiejaar viel het jeugd-WK tegelijk met de tentamenweken. Ik kon de tentamens dus niet maken. Toen is er speciaal voor mij een tentamen gemaakt die ik later mocht maken. Zo liep ik geen vertraging op en hoefde ik niet meteen mijn herkansingen te gebruiken. Ik maakte dus gewoon het reguliere tentamen, maar dan een paar weken later.”

“In het tweede jaar stond er een dag voor de bekerfinale een tentamen gepland. Die dag moest ik trainen als voorbereiding op die finale. Toen is Cees Reitsma, de topsportcoördinator van de RUG, bij mij thuisgekomen met het tentamen en heb ik deze eerder gemaakt. Dat was heel prettig. Ik ken ook jongens die Econometrie studeren aan een andere universiteit en waar het niet zo goed geregeld is.”

decorative image
Dennis Sikma met Oranje: "Het is superleuk om te spelen tegen jongens die goed geld verdienen met ijshockey."

Loading comments...