About us Organization Rules and regulations Education

Date:21 February 2024
Author:Groningen Topsportstudiestad
Job IJtsma

Met twee bronzen medailles kan atleet Job IJtsma terugkijken op een geslaagd NK Indoor Atletiek. De student Bewegingswetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen finishte als derde op zowel de 1500 als 3000 meter. Zilver was er voor student Rechten Bjorn van Kins op het onderdeel kogelstoten.

Tijdens het NK Indoor Atletiek in Omnisport Apeldoorn kwam Job zowel op de zaterdag als zondag in actie. Op de eerste dag liep hij eerst de series van de 1500 meter om daarna nog de finale van de drie kilometer te lopen. “Twee afstanden in een weekend kan heel zwaar zijn,” vertelt Job. “Maar ik had op zaterdag het geluk dat het niet superhard ging. Op de 1500 meter ging het pas op de laatste 400 meter echt hard en op de 3000 meter ging het de eerste twee kilometer ook heel langzaam. Dat scheelt wel.”

Via de series van de 1500 meter plaatste Job zich op zaterdag voor de finale van zondag. Daarna snelde hij op dezelfde dag naar brons op de drie kilometer met een tijd van 8 minuten, twaalf seconden en 86 honderdste seconden, achter winnaar Mahadi Abdi Ali en nummer twee Tim Verbaandert. Job: “Ik hoopte Tim te kunnen verslaan, maar hij ging er nog heel hard overheen. Brons was echt het hoogst haalbare.”

Meteen weer aan de bak

Veel tijd om te herstellen was er niet voor Job want op zondag wachtte in een uitverkocht Omnisport de finale van de 1500 meter. “Toen ik zondagochtend wakker werd, merkte ik wel dat ik zaterdag twee keer had gelopen, maar bij het inlopen voelde ik dat niet meer. Het is meer mentaal dat ik me dan moet opladen. Met het volle stadion lukte dat goed.”

“Ik denk dat ik op de 1500 meter meer kans maakte op zilver dan op de 3000 meter,” kijkt Job terug. “Ik zat er tot het einde ook goed bij. Ik zat niet stuk, maar kon echter niet harder. Ik heb die harde sprint op het moment niet. Ik kan een snelle tijd lopen, maar op een kampioenschap moet je ook een sterk eindschot hebben en dat heb ik nu gewoon niet.”

‘Ik heb vorig jaar een beetje een pechjaar gehad met blessures’

Wat restte was een opnieuw een mooie derde plaats in een nieuw persoonlijk record: 3:39.95. “Ik heb meer op de 3000 meter getraind, dus meer duur, en dat echte harde heb ik nog niet gedaan dus brons was gewoon goed. Ik heb vorig jaar een beetje een pechjaar gehad met blessures. Nu loopt het weer lekker en dan is het mooi dat het meteen twee medailles oplevert. Ik ben tevreden.”

decorative image
Job IJtsma toont trots één van zijn twee bronzen medailles.

Begonnen met afstudeerproject

Job gaat zich na het succesvolle NK Indoor nu richten op het buitenseizoen. Dat doet hij in combinatie met zijn studie Bewegingswetenschappen. ”Ik ben begonnen aan mijn afstudeerproject,” vervolgt Job. “Daarnaast doe ik nog één vak. Dat gaat goed. Het is goed te combineren met het hardlopen, maar het is wel veel plannen.”

Job geeft een voorbeeld van het plannen. “Ik ben net een maand naar Kenia geweest. Ik zit nog in de beginfase van mijn afstudeerproject dus dan is het veel schrijven en achtergrondinformatie zoeken. Dat kan prima op afstand. Af en toe belde ik via Teams met mijn begeleiders. Zij weten van mijn topsport. Ik zorg ervoor dat ik ruim van tevoren heb aangegeven dat ik weg ben. Ik neem zelf het initiatief om afspraken te maken. Dan is het goed te doen.”

‘Zolang ik het goed plan is het goed te doen’

“Met het vak er nog naast heb ik wel wat meer verplichtingen. Dus tentamens en opdrachten. Dat is iets lastiger, maar zolang ik het goed plan is het goed te doen. En als ik weet dat ik het drukker krijg met mijn studie, zorg ik ervoor dat ik qua sport even wat gas terugneem. Ik ben wel eens na een tentamen meteen doorgegaan naar de baan. Ik was toen zo leeg dat ik helemaal niets meer kon. Nu weet ik dat als ik een tentamen heb gehad, dat ik dan een duurloop ga doen in plaats van een baantraining. Gaandeweg leer je wel wat het beste is.”

Naast de twee bronzen medailles van Job was er zilver voor Bjorn van Kins bij het kogelstoten. De student Rechten stootte 17.36 meter en kwam daarmee één centimeter tekort voor de winst.

decorative image
Bjorn van Kins stoot naar zilver tijdens het NK Indoor Atletiek (Foto: Erik van Leeuwen).

Loading comments...