About us Organization Rules and regulations Education

Date:08 February 2024
Author:Groningen Topsportstudiestad
Fleur Savelkoel in actie. Foto: Justus Stegemann

Van Donitas tot volleyballen in de Champions League. Dat is in een notendop tot nu toe de carrière van Fleur Savelkoel. De RUG-alumna, die in 2016 haar bachelor Sociale Geografie en Planologie aan de Rijksuniversiteit Groningen behaalde, is op dit moment herstellende van een zware knieblessure. “Studeren en volleyballen in Groningen was een mooie combinatie.”

Fleur volleybalt sinds vorig jaar zomer in Duitsland bij topclub SSC Palmberg Schwerin, de club van de bondscoach van het Nederlands team, Felix Koslowski. Wedstrijden heeft ze echter nog niet gespeeld omdat ze in april vorig jaar bij haar vorige club SC Potsdam tijdens de play-offs zwaar geblesseerd raakte aan haar knie. De voorste kruisband bleek afgescheurd. “Dat is een blessure waarvan je meteen weet dat het heel lang gaat duren.”

Lange weg van revalidatie

Een paar weken voor het vervelende moment had Fleur al een tweejarig contract getekend bij Schwerin. “We hadden direct contact en maakten meteen een plan,” vertelt Fleur. “We hebben hier bij Schwerin een heel goede fysiotherapeut die mij helpt met de revalidatie. Ik ben blij dat het zo gegaan is.” In mei werd ze geopereerd, waarna de lange weg van de revalidatie werd ingezet.

Inmiddels is ze zo’n driekwart jaar verder en komt het moment van haar rentree steeds meer dichterbij. “In het begin liep ik op krukken en kon ik bijna niets zelf,” kijkt ze terug. “Ik vind het wel fijn als ik lekker mijn eigen gang kan gaan, maar ik moest telkens om hulp vragen als ik bijvoorbeeld ergens naartoe wilde. Voor mijn gevoel heb ik het ergste nu wel achter de rug. Ik zit nu in een fase dat ik meer in de zaal kan doen en weer wat met team kan meetrainen dus dat is heel fijn.”

decorative image
Fleur hoopt snel weer voluit te kunnen volleyballen. Foto: Justus Stegemann.

Opnieuw leren lopen

Fleur kende gedurende de revalidatie diverse lastige momenten. “Op een gegeven moment pakte ik de krachttraining op bij de fysiotherapeut. Toen merkte ik hoe snel de spieren in mijn benen waren verdwenen. Ik moest ook opnieuw leren lopen. Ik had lang die beweging niet gemaakt dus daar moest ik wel even weer op oefenen. Dat is ook heel raar. Zo heeft elke periode wel zijn moeilijke momenten. Nu ik bijvoorbeeld weer wat meetrain met het team, merk ik hoe ver ik nog afzit van mijn oude niveau. Dus daar moet ik ook weer mee leren omgaan.”

Gelukkig zijn er ook voldoende positieve momenten gedurende een revalidatie. Fleur legt uit: “Dan gaat het om bepaalde meetbare dingen zoals spronghoogte. Dan weet ik: ‘het komt wel weer goed.’ Dat is heel fijn, maar het is ook topsporter eigen om dan weer het volgende doel te stellen. Maar Ik moet ook blij zijn met de kleine dingetjes. Ik hoop ergens in maart weer inzetbaar te zijn. Dan zullen het niet meteen hele wedstrijden zijn, maar eerst af en toe wat punten. Dan krijg ik ook weer wat ritme en het gevoel. Ik hoop dat dat lukt.”

Topsportregeling van de RUG

Ze hoopt ook weer aan te kunnen sluiten bij het Nederlands team, waarmee ze in 2022 het WK in eigen land speelde. Nederland kan zich in mei en juni via de Volleybal Nations League plaatsen voor de Olympische Spelen in Parijs. Dat zou dan precies tien jaar zijn nadat ze voor het eerst deel uitmaakte van de topsportregeling van de RUG. Fleur speelde in Groningen tussen 2014 en 2016 een seizoen voor Lycurgus en een seizoen voor Donitas. Ondertussen studeerde ze Sociale Geografie en Planologie aan de Rijksuniversiteit.

decorative image
Fleur juichend in het shirt van het Nederlands team. Foto: Ronald Hoogendoorn.

“Volleyballen bij Donitas, een studentenclub, in de eredivisie was hartstikke leuk,” herinnert ze zich nog goed. “Ik heb mijn tijd in Groningen ook beleefd als superleuk. Studeren en volleyballen in Groningen was een mooie combinatie. Het was goed te doen.” Dat lukte mede dankzij de topsportregeling van de RUG en hulp van haar studieadviseur. “Als ik een wedstrijd had op een dag waarop er ook tentamens gepland stonden, dan werd daar wel een beetje coulant mee omgegaan. En als er een bepaalde deadline was, dan kon ik daar wel wat mee schuiven. Ja, in overleg kon ik altijd wel dingen regelen dus dat heb ik ook echt als positief ervaren.”

Pr- en activiteitencommissie van de ACLO

Fleur maakte ook nog jaar deel uit van de pr- en activiteitencommissie van de ACLO. “Dat hield in dat we promotie maakten voor de ACLO. Dus aanwezig zijn bij de open dagen, veel doen tijdens de Keiweek. Dat soort zaken. Dan ging het vooral om ledenwerving. En daarnaast organiseerden we ook allerlei activiteiten voor de sportbesturen. Dat ging van een sportdag tot een symposium met allerlei interessante sprekers. Ik vond het heel leuk om te doen.”

In 2016 ging Fleur in de eredivisie volleyballen bij Sliedrecht Sport. “Ik had mijn bachelor aan de RUG gehaald en wilde de overstap maken naar een betere club. Dat was Sliedrecht Sport. Toen keek ik eerst of ik een master kon doen in Rotterdam. Dat kon niet dus toen ben ik in Utrecht mijn master gaan doen. Dat was ook een leuke combinatie.” In Utrecht voltooide ze de master Economische Geografie. Uiteindelijk kwam ze vijf seizoenen uit voor Sliedrecht Sport, waarna ze nog een seizoen op Papendal voor het Talentteam speelde alvorens ze de overstap maakte naar Duitsland waar ze dus snel weer in actie hoopt te komen, vastberaden als ze is.

Loading comments...