About us Organization Rules and regulations Education

Erik Talens: na succes op WK Roeien onder 23 terug naar studie Geneeskunde

Date:12 September 2023
Author:Groningen Topsportstudiestad
Erik (tweede van rechts) in de Nederlandse boot (foto: Benedict Tufnell)

Met een zilveren medaille op het WK Roeien onder 23 kan Erik Talens terugkijken op een mooie zomer. Na een tussenjaar pakt hij in oktober de studie Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit weer op.

Met de mannen dubbelvier was Erik eind juli succesvol in het Bulgaarse Plovdiv waar het WK Roeien -23 werd gehouden. “Het was voor mij het eerste echte grote internationale toernooi,” vertelt Erik. “Het was niet zo zeer heel spannend, maar het was wel: ‘wat gaat er gebeuren?’ Het is wel wat anders dan het roeien van een wedstrijd in Nederland.”

“We wisten wel dat we snel waren. Dat zagen we in de trainingen en in wedstrijden die we in Nederland hadden gevaren. Maar we wisten nog niet precies wat de andere landen konden doen. Dus we gingen een beetje blind het toernooi in. Dan is het heel gaaf om met zilver weer naar huis te gaan.”

De roeier van roeivereniging Gyas uit Groningen is na een welverdiende vakantie alweer volop in training voor het komende roeiseizoen. De volgende stap is trainen met het Nederlands talententeam waarin talentvolle roeiers extra begeleiding krijgen vanuit de roeibond. Daarnaast start hij in oktober met de coschappen voor zijn studie Geneeskunde aan de RUG.

decorative image
De Nederlandse dubbelvier is gefinished met zilver tot gevolg (foto: Benedict Tufnell)

Na behalen bachelor een tussenjaar

Erik haalde in 2022 zijn bachelor. “Ik wilde daarna wel blijven roeien en studeren. Dat wilde ik doen door een half jaar onderzoek te doen vanuit mijn master. Zodat ik studie en roeien kon blijven combineren. Ik stelde dat voor aan de examencommissie, maar die ging daar helaas niet in mee.”

“Ik had al een onderzoeksplek en begeleiders gevonden die bereid waren om mij hierin te begeleiden. Ik had alles dus in feite al geregeld. Het enige wat nog ontbrak was een ja.” Erik liet zien dat hij gemotiveerd was om met het onderzoek te beginnen. “Men hoefde voor mij niet op zoek naar een plek. Ik had een plek gevonden waar ik in combinatie met het roeien mijn scriptie kon schrijven. En de begeleiders waren superenthousiast. Maar ja, helaas.”

Dat de examencommissie en de examinator niet meegingen in het voorstel van Erik kan te maken hebben met het feit dat Erik nog geen ervaring had met het doen van onderzoek. Tijdens de bachelor is het mogelijk om een Junior Scientific Masterclass te volgen om zo onderzoekservaring op te doen. “Dat had het wel gekund,” bevestigd Erik. Dat was echter lastig in te vullen in combinatie met zijn topsport.

decorative image
Erik (rechts) met de zilveren medaille (foto: Benedict Tufnell)

Uitdagingen en flexibiliteit: de balans tussen studie en topsport

Met een wat wrange nasmaak nam Erik na het behalen van zijn bachelor een tussenjaar op. Hij had later in het studiejaar kunnen beginnen met coschappen lopen, maar met het oog op de selectieprocedure voor het WK was dit niet het juiste moment. Dit collegejaar heeft hij zich weer laten inschrijven en start hij 20 oktober met de coschappen. “Het is even kijken hoe dat gaat. Het zal pittig zijn. Met tien tot twaalf keer in de week trainen wordt dat wel een uitdaging.”

De examencommissie heeft Erik toegelaten tot de faciliteitenregeling zodat Erik enigszins wordt ontlast. “Ik heb ook een fijn gesprek gehad met de programma coördinator van de faculteit. Ze zijn erg meedenkend. Ik heb de mogelijkheid om mijn coschappen iets uit te spreiden. Dat houdt in dat ik vier dagen in de week stage loop en één dag vrij ben. In onze roostervrije week moet ik dan de gemiste dagen inhalen.”

Het zal dus wel even pittig worden voor Erik om de studie straks te combineren met roeien. Een combinatie die hem tijdens de bachelor goed afging. “Dat ging inderdaad goed. Ik haalde alles nominaal. Je krijgt iets meer discipline door het sporten en dat helpt weer bij het studeren. Het is ook een kwestie van goed plannen. Het kostte mij wel even tijd om dat goed te leren. Maar als je eenmaal je draai daarin hebt gevonden, heb je naast je studie en het roeien ook nog wel tijd voor andere dingen,” weet Erik uit ervaring.

Loading comments...