About us Organization Rules and regulations Education

Date:15 March 2022
Author:Groningen Topsportstudiestad
Mads Meijer in actie tijdens EK Cross in Dublin

Mads Meijer is naast student Europese talen en cultuur aan de Rijksuniversiteit Groningen ook atleet. In december 2021 maakte hij zijn debuut op het EK Cross dat gehouden werd in Dublin, Ierland. Niet lang daarna werd hij tweede op de 3000 meter tijdens het Nederlands Kampioenschap Indoor voor junioren onder de 20 jaar. Nu is hij op weg naar alleen nog maar meer.

In december 2021 stond Mads in het Ierse Dublin aan de start van het EK Cross. Dat hij het EK haalde kwam voor hem ergens toch als een verrassing. “Van tevoren is het EK wel eens door mijn hoofd gegaan, maar ik heb er toen niet echt een doel van gemaakt,” kijkt hij terug. “Ik wist op dat moment niet waar ik stond vergeleken met de rest van de Nederlandse top, aangezien er door corona weinig wedstrijden waren. Ik kon mezelf dus niet meten met de andere atleten en dat maakte het onzeker of ik er uiteindelijk heen zou mogen.”

4 Mijl van Groningen

Vanaf jongs af aan heeft Mads altijd gevoetbald, maar na een vervelende blessure aan zijn rug is hij daar uiteindelijk mee gestopt. Wel deed hij elk jaar al mee aan de 4 Mijl van Groningen en daar bleek hij ook goed in te zijn. “4,5 jaar geleden heb ik bij de 4 Mijl het jongerenklassement van de recreanten gewonnen. Toen ben ik uitgenodigd door het RTC Noord Atletiek om daar een paar proeftrainingen te doen. Dat leidde er uiteindelijk toe dat ik mij volledig bij het RTC aan heb gesloten,” vertelt Mads.

Inmiddels heeft hij zich ontwikkeld in de loopsport en liggen zijn specialiteiten op de 1500 en 3000 meter. Hij traint acht keer in de week hard om zichzelf te verbeteren. Sinds twee jaar is er een samenwerking tussen het RTC en Team 4 Mijl waar hij veel baat bij heeft. “Hierdoor kan ik af en toe met de wat grotere jongens samen trainen, wat ook weer extra motiveert,” licht Mads toe. “Daarnaast is er een doorstroommogelijkheid naar Team 4 Mijl. Als je senior wordt en je loopt hard genoeg, dan mag je volledig bij Team 4 Mijl trainen.”

EK Cross

Het hoogtepunt uit Mads zijn seizoen is het behalen van het EK Cross. “De zilveren medaille op het NK was ook heel mooi, alleen heb ik dat al een keer eerder behaald. Dat is nog steeds hartstikke mooi natuurlijk, maar dan is een eerste keer in het oranje lopen wel specialer,” vult Mads aan. Van het EK Cross in Dublin heeft hij heel erg genoten. “Daarnaast heb ik er ook veel van geleerd en heb ik weer een nieuwe ervaring opgedaan. Als ik er nu aan terugdenk, dan zou ik het direct nog een keer willen doen! Nu weet ik hoe het er daar aan toegaat en wat ik ervan kan verwachten. De volgende keer kan ik me dan beter op de wedstrijd en de prestatie richten in plaats van dat ik overvallen word met alle nieuwe indrukken."

decorative image
Mads in volle concentratie tijdens de EK Cross in het Ierse Dublin

Studie

Op dit moment zit Mads in het eerste jaar van zijn studie Europese talen en cultuur, maar hij heeft besloten om na dit jaar iets anders te zoeken bij de RUG wat beter bij hem past. “Ik vind het een leuke studie, maar daarnaast moet je een taal volgen. Ik deed er Spaans bij. Daar ben ik nu mee gestopt. De manier waarop het vak gegeven werd was toch niet helemaal voor mij weggelegd. Ik kon daardoor niet genoeg motivatie vinden om het vak te halen. De andere kant van de studie is heel erg politiek gericht en dat vind ik juist wel interessant. Dus waarschijnlijk ga ik daarmee verder,” geeft Mads aan.

De combinatie van topsport en studie is druk. “Het afgelopen half jaar heb ik de studie nog volledig gevolgd, maar inmiddels heb ik ervoor gekozen om twee vakken te volgen in plaats van drie. Dat geeft mij iets meer rust en daardoor is alles nog goed te overzien. Het eerste half jaar was het zoveel dat ik dingen moest laten gaan om genoeg rust te krijgen voor mijn sport. Anders had ik niet meer genoeg energie om goede trainingen en prestaties neer te zetten.”

Trainingskamp

Mads heeft een mooi vooruitzicht. Er staat namelijk eind april een trainingskamp op de planning in het zonnige Portugal. Eerst heeft hij echter nog een paar vijf kilometers die hij gaat lopen. Van deze wedstrijden hangt nog niks af, maar als hij terugkomt van zijn trainingsstage begint het baanseizoen en daar moet het echt gaan gebeuren. Zo hoopt hij komend seizoen opnieuw het EK Cross te halen en daarnaast een podiumplek te bemachtigen op het NK outdoor, eind juni. Maar zijn ultieme doel? “De sport kunnen beoefenen zonder dat ik daarbij hoef te werken. Dus volledig professioneel hardloper zijn,” antwoord Mads stellig.