Over ons Actueel Voor de pers

Franke, prof. dr. Lude

Lude Franke

Lude Franke (1980) is adjunct-hoogleraar aan de afdeling Genetica van de Rijksuniversiteit Groningen/Universitair Medisch Centrum Groningen en hoofd Research and Education van de afdeling Genetica aan het UMCG. Als statistisch geneticus richt hij zich op het analyseren van gegevens over de genetica van complexe ziekten en auto-immuunziekten (zoals coeliakie). Dankzij een ERC Starting Grant (2014), een NWO VIDI-beurs (2014), een NWO VENI-beurs (2009) en een Horizon-beurs (2009) kan hij onderzoek uitvoeren naar moleculaire effecten van mutaties die ziektes veroorzaken.

In zijn vrije tijd is Franke grafisch ontwerper. Deze gelukkige combinatie van vaardigheden kan het leven van een genetisch onderzoeker behoorlijk makkelijker maken: als je je onderzoek visueel kunt uitleggen, begrijpen meer mensen wat je bedoelt. Lude Franke is een van de 'founding members' van de Young Academy Groningen.

In 2021 ontving Franke een Vici subsidie om onderzoek te doen naar genetische mutaties. Kanker wordt vaak veroorzaakt door mutaties die tijdens het leven ontstaan, terwijl andere ziekten worden veroorzaakt door genetische veranderingen die van ouder op kind zijn doorgegeven. Zijn project bestudeert met gen-netwerken of een overkoepeld principe bestaat dat deze verschillende soorten mutaties verenigt.

Eerder in het nieuws

RUG artikel

Contact en meer informatie

Er zijn geen publicaties gevonden die voldoen aan de criteria.

Laatst gewijzigd:16 januari 2024 16:34