Over ons Actueel Voor de pers

Raemaekers, prof. dr. Daan

Daan Raemaekers

Daan Raemaekers is hoogleraar Archeologie van Noordwest-Europa aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij studeerde pre- en protohistorie in Leiden, waar hij ook zijn promotieonderzoek verrichtte. Raemaekers’ academische focus ligt op de prehistorie van Noordwest-Europa en het begin van de landbouw. Zijn onderzoek richt zich daarnaast op het gebruik van materiële cultuur in de jonge steentijd, en de betekenis van archeologisch erfgoed in de huidige maatschappij.

Na zijn promotie is Raemaekers senior projectleider geweest bij RAAP Archeologisch Adviesbureau, waar hij leiding gaf aan projecten op het gebied van de archeologische monumentenzorg. Daarna werd hij hoogleraar Archeologie aan de RUG. Ook heeft hij hier een periode als vice-decaan van de Faculteit der Letteren gewerkt.

Raemaekers voerde met een groep studenten uit Groningen en Leiden recentelijk een opgraving uit bij hunebed D34 in Valthe. Dat was de eerste hunebedopgraving sinds de jaren ’80. Hierbij bleek het hunebed meer intact te zijn dan eerder gedacht en is in groot detail de bouw van het grafmonument in kaart gebracht.

Eerder in het nieuws

Artikel Dagblad van het Noorden

Er zijn geen publicaties gevonden die voldoen aan de criteria.

Laatst gewijzigd:17 april 2024 15:15