Over ons Actueel Voor de pers

Kottapalli, prof. dr. Ajay

decoratieve afbeelding
Ajay Kottapalli

Ajay Kottapalli is sinds 2018 verbonden aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij is hoofddocent Bioinspired MEMS (micro-elektromechanische systemen) and Biomedical devices (BMBD) en verbonden aan het Engineering and Technology Institute Groningen (ENTEG). Met zijn onderzoek wil Kottapalli kunstmatige nanosensoren ontwikkelen die door natuur-geïnspireerde fenomenen combineren met zacht polymeermateriaal en 2D gevoelsmaterialen. Deze elementen samen maken ultrasensitieve sensoren.

Kottapalli doet onderzoek naar de zintuigen van dieren om de resultaten te kunnen toepassen in techniek. Hiervoor ontving hij in 2022 een ERC Starting Grant voor onderzoek naar de snorharen van zeehonden om kunstmatige snorhaarsensoren voor onderwaterrobots te ontwikkelen. Zeehonden hebben volgens Kottapalli ‘perfect geëvolueerde’ snorharen en zijn daarom een belangrijk onderwerp voor onderzoek. Daarnaast ontving hij in 2024, samen met Anastasia Krushynska, een prestigieuze NWO-subsidie voor het onderzoeksproject MetaFlow. Kottapalli is  mede-oprichter en wetenschappelijk adviseur van Sencilia BV, een start-up die kennis over sensoren naar de markt brengt.

Er zijn geen publicaties gevonden die voldoen aan de criteria.

Laatst gewijzigd:05 april 2024 11:59