Over ons Actueel Nieuws

Laatste nieuwsberichten

Hieronder vindt u een overzicht van de laatste RUG nieuwsberichten

Lopend energie oogsten
Geplaatst op:08 juli 2024

Een stoeptegel bij het station van Zuidhorn, op een veelbewandelde plek tussen trein- en busstation, telt de stappen van passanten die over de tegel lopen en oogst energie uit de bewegingen van die passanten. Momenteel is de stoeptegel even terug in het lab van ontwikkelaar professor Mónica Acuautla Meneses.

Een plakkerigheidsmeter
Geplaatst op:24 juni 2024

Verschillende plantensoorten gebruiken kleine plakkerige druppeltjes om insecten uit te schakelen of aan te trekken. Deze druppels zouden een ideaal gifvrij bestrijdingsmiddel tegen insecten kunnen zijn. Abinaya Arunachalam heeft een apparaat gebouwd om de plakkerigheid van de verschillende kandidaten te meten.

Om een wolkenkrabber heen zwermen
Geplaatst op:10 juni 2024

Lustrum 410 in beeld
Geplaatst op:24 mei 2024

Lustrum 410 in beeld: Een fotoverslag van het lustrum 2024

Impact in beeld - Klaus Hubacek over het conceptualiseren en modelleren van de interacties tussen menselijke en omgevingssystemen
Geplaatst op:21 mei 2024

Impact in beeld is een nieuwe videoserie die je meeneemt in de inspirerende wereld van onderzoek aan de Rijksuniversiteit Groningen. Ontdek hoe onze wetenschappers verandering teweegbrengen en welke impact ze willen maken.

Moleculen stilzetten
Geplaatst op:13 mei 2024

In zijn laboratorium bouwt natuurkundige Steven Hoekstra aan een opstelling die bestaat uit twee delen: een apparaat dat moleculen van barium-fluoride maakt, en een ander apparaat dat deze moleculen bijna stilzet om ze te kunnen onderzoeken.

Sensor met gevoel
Geplaatst op:29 april 2024

Nachtzicht met kunstmatige atomen
Geplaatst op:15 april 2024

Vliegen op houtstof
Geplaatst op:02 april 2024

Een plantaardige sensor
Geplaatst op:04 maart 2024

In Makers van de RUG belichten we elke twee weken een onderzoeker die iets concreets heeft ontwikkeld: van zelfgemaakte meetapparatuur voor wetenschappelijk onderzoek tot kleine of grote producten die ons dagelijks leven kunnen veranderen. Zo dragen RUG-onderzoekers bij aan oplossingen voor grote wetenschappelijke en maatschappelijke uitdagingen. Deze aflevering: Qi Chen over een plantaardige sensor.

Het belang en de schoonheid van het digitale middeleeuwse handschrift
Geplaatst op:09 mei 2022

Wat zijn de gevolgen van het digitaliseren van middeleeuwse handschriften? Dat onderzocht promovendus Suzette van Haaren. Zij promoveert op 9 mei aan de Rijksuniversiteit Groningen.