Skip to ContentSkip to Navigation
Rijksuniversiteit Groningenfounded in 1614  -  top 100 university
Over ons Actueel Nieuws

Je onderzoeksproject presenteren op een internationaal congres

13 oktober 2025
decoratieve afbeelding

In New Ways of Teaching vertellen docenten over hun innovatieve, creatieve en effectieve onderwijsinitiatieven. Van ongewone lesvormen tot nieuwe technologieën, alles komt aan bod. Hoe zijn deze ideeën ontstaan en wat is de impact ervan op studenten? Deze maand: Je onderzoeksproject presenteren op een internationaal congres.

Maria Mazzoli
Dr. Maria Mazzoli

Hoe zou jij reageren wanneer je de opdracht krijgt om jouw onderzoeksproject te presenteren op een internationaal congres? Dr. Maria Mazzoli en dr. Hadi Mirvahedi beschouwen dit als een waardevolle kans voor studenten die hun vak Language Planning & Policy volgen. Het vak omvat het uitvoeren van een kwalitatief onderzoeksproject binnen het bredere thema van minderheidstalen en taalcontact. Deze kans stelt studenten in staat om de vaardigheden, die ze hebben opgedaan, in de praktijk brengen.

Hadi Mirvahedi
Dr. Hadi Mirvahedi

De perfecte match

Aangezien het internationale congres samenviel met het onderwerp en de roostering van hun vak, besloten Mazzoli en Mirvahedi hun connecties te gebruiken om in contact te komen met de projectleider van het internationale congres over meertaligheid, dat wordt georganiseerd door het Europese kenniscentrum Mercator. Samen met Jelske Dijkstra van Mercator / Fryske Akademy regelden ze dat de studenten van hun LPP vak hun onderzoek mochten presenteren op het jaarlijkse congres van het Mercator Kenniscentrum. Zij maakten gebruik van hun academische netwerk om deze kans voor hun studenten te realiseren, in de hoop dat deze er iets van zouden kunnen opsteken. 

Het doel van het Mercator Congres 2024 was ‘om een platform te creëren voor (het stimuleren van) kritische discussies omtrent beleidsontwikkelingen voor minderheidstalen en meertaligheid in uiteenlopende contexten, vanuit een thuissituatie tot in het onderwijs.’ Het leek de perfecte match voor hun studenten, die zo in contact zouden worden gebracht met wetenschappers en professionals uit het vakgebied.

Student presenting
'De studenten beschreven deze ervaring als zowel uitdagend als inspirerend.'

Actieve en transformatieve leerprocessen

Mazzoli en Mirvahedi beschrijven hun innovatieve manier van lesgeven als een duidelijk voorbeeld van actief leren. Volgens hen is het belangrijk dat leren op een dieper niveau wordt geactiveerd. Zij bewerkstelligen dit door hun studenten een persoonlijk project te geven waarbij zij zelf de regie hebben over hun leerproces, en daar verantwoordelijk voor zijn. Hun methode van actief leren zorgt ervoor dat studenten gebruik maken van al hun capaciteiten. Door de studenten hun project te laten presenteren aan een belangrijk publiek, konden zij hun vaardigheden toepassen in het echte leven, wat een diepgaande en persoonlijke impact op hen had. De studenten beschreven deze ervaring als zowel uitdagend als inspirerend.

Een uitdaging

Hoewel de studenten het een hele uitdaging vonden om in deze bijzondere positie te worden geplaatst, waren zij ook gemotiveerd om zich grondig voor te bereiden op het evenement. Gedurende de colleges kregen ze instructies, meermaals feedback en adviesgesprekken naar aanleiding van hun individuele project. Dit zorgde ervoor dat ze een onderzoeksverslag van hoge kwaliteit konden presenteren.

Sommige studenten die eraan hadden deelgenomen, konden direct de vruchten van hun harde werken plukken. Zo kwam een van de studenten tijdens het congres in contact met de organisatie waar deze uiteindelijk stage zou gaan lopen terwijl een andere student het onderzoeksverslag als basis heeft gebruikt voor de masterscriptie.  Oftewel, hun harde werken heeft zijn vruchten afgeworpen.

Student presenting
'Om deze actieve en transformatieve leerstijl te behouden voor dit en mogelijk andere vakken, willen Mazzoli en Mirvahedi het congres tot een vast onderdeel maken van hun leermethode.'

Episch

Mazzoli en Mirvahedi leerden hun studenten niet alleen hoe ze hun onderzoeksverslag konden omzetten in posters, maar ook om kritisch te analyseren en reflecteren. De studenten werden blootgesteld aan een grotere academische gemeenschap en raakten geïnspireerd door de wetenschappers en beleidsmakers die tijdens hun colleges meerdere malen voorbij waren gekomen. Het was bijna een ‘epische’ ervaring, om de auteurs van de artikelen die de studenten in het kader van hun project hadden gelezen, persoonlijk te ontmoeten.  De studenten gaven aan dat dit hun een indruk gaf van de impact die zij, en hun werk in de toekomst zouden kunnen hebben.

Toekomstige mogelijkheden

Om deze actieve en transformatieve leerstijl te behouden voor dit en mogelijk andere vakken, willen Mazzoli en Mirvahedi het congres tot een vast onderdeel maken van hun leermethode. Dit jaar organiseert Mercator het Congres Mens en Omgeving 'Conference on Frisian Humanities' en de studenten zullen eraan deelnemen. Het is alleen niet zeker hoelang hun vak nog blijft bestaan, want het onderwijs wordt hervormd en de Faculteitsraad heeft besloten om de master Multilingualism ofwel stop te zetten, ofwel te fuseren met de master Taalwetenschappen. Desondanks zouden ze graag meer studenten in de toekomst willen inspireren en ook hun collega’s van alle faculteiten willen aanmoedigen om eenzelfde mogelijkheid te creëren in hun vakken.

Meer informatie

Laatst gewijzigd:13 oktober 2025 13:05
Deel dit Facebook LinkedIn
View this page in: English

Meer nieuws