Over ons Actueel Nieuws

Veelbelovende RUG-onderzoeker naar VS met Rubicon-beurs

22 januari 2024

RUG promovendus Wenjian Li gaat met behulp van de Rubicon-financiering van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) en ZorgOnderzoek Nederland Medische Wetenschappen (ZonMw) twee jaar onderzoek doen aan het California Institute of Technology. Met Rubicon geven de NWO en ZonMw startende wetenschappers de mogelijkheid internationale onderzoekservaring op te doen als opstap voor een wetenschappelijke carrière.

Li doet onderzoek naar het vastleggen van externe lichaamsbewegingen voor het inspecteren van interne Lichaamsbiomarkers.
Draagbare zweetbiosensoren kunnen op niet‐invasieve wijze metabolische biomarkers monitoren. Hun analysenauwkeurigheid wordt echter beïnvloed door lichaamsactiviteiten en ze gebruiken stevige en omvangrijke batterijen, wat ongemak en veiligheidsrisico's met zich meebrengt. De onderzoekers zullen batterijloze draagbare zweetbiosensoren maken met herkenning van lichaamsbeweging en energie‐oogst van lichaamsbeweging via het triboelektrische effect.

Wenjian Li is cum laude gepromoveerd bij ENTEG, het Engineering and Technology institute Groningen aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Laatst gewijzigd:25 januari 2024 10:07