Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Actueel Nieuws

Impact: Streetfront, verhalen van een bijzondere Canadese school

Nominatie Ben Feringa Impact Award 2023 | Categorie student
22 mei 2023
decoratieve afbeelding
De Honours College Studenten

De komende weken introduceren de genomineerden voor de Ben Feringa Impact Award 2023 zichzelf en hun impactvolle onderzoek of project. Deze week in de categorie student: Vijf Honours College studenten met hun boek over Streetfront, een ontwikkelingsprogramma van een school in Vancouver.

Wie zijn jullie?

Wij zijn Ryan Bolt, Charlotte Hoogers, Candelas Gross Valle, Nina Valentini en Yuna van den Brom. We hebben samen aan dit project gewerkt voor het vak ‘Diversity, Encounter, and Inclusion in the Urban Context’.

Waar hebben jullie elkaar ontmoet?

We zijn vijf studenten uit totaal verschillende vakgebieden die elkaar via het Honours College hebben ontmoet.

Waar ging jullie project over?

Ons project is een boek over Streetfront, een school in de wijk Downtown Eastside in Vancouver, Canada. Voor de leerlingen van Streetfront zijn armoede, verslaving en misbruik dagelijkse kost – voor henzelf of iemand in hun familie. Daardoor is Streetfront geen gewone school, maar een school die gelooft in leerlingen die verdwaald zijn geraakt in het systeem. Streetfront helpt deze jongeren hun zelfvertrouwen weer op te bouwen. Het is een plek vol mensen die in ze geloven. En dit ervaren ze vooral door te rennen. Alle studenten gaan drie keer per week hardlopen. Streetfront heeft de grootste groep marathonlopers in de middelbare schoolleeftijd opgezet.

decoratieve afbeelding
Streetfront boekomslag

Waarom heeft jullie project impact en wat heeft de maatschappij eraan?

Ons boek bestaat uit een verzameling verhalen van oud-leerlingen van Streetfront. Wij maken impact door deze verhalen de wereld in te brengen. Bijna iedereen kent de cijfers op het gebied van armoede onder kinderen, gebroken gezinnen en dakloosheid in ons eigen land wel ongeveer. Maar wie zijn die kinderen echt? Wat hebben ze meegemaakt? En het belangrijkste: hoe hebben ze hun veerkracht getoond? Hoe hebben ze sterker kunnen zijn dan de meesten van ons zich überhaupt kunnen voorstellen? Wij willen dat de leerlingen van Streetfront de erkenning krijgen die ze verdienen.

Waarom wilden jullie dit project uitvoeren, en wat hebben jullie ervan geleerd?

Een van de docenten van Streetfront, Trevor Stokes, kwam tijdens onze Summer School een gastcollege geven. Hij stelde zichzelf heel bescheiden voor: ‘Ik ben geen doctor of onderzoeker, ik ben maar een gewone middelbare schooldocent’. Maar na afloop van zijn college waren we allemaal sprakeloos. Hij heeft de levens van zijn leerlingen veranderd en liet ons zien hoeveel hoop een klein beetje zorg kan bieden, en hoe nodig het is om in deze leerlingen te geloven en ze nog een kans te geven. Na afloop zei onze docent dat we weg mochten, maar dat we ook mochten blijven om vragen te stellen aan Trevor of om gewoon met hem te praten. Allemaal dachten we: als we nu weggaan, horen we nooit meer iets over die leerlingen. En dat mocht niet gebeuren. Wij wilden dat ze gehoord zouden worden, dat hun verhalen gepubliceerd werden.

Overzicht genomineerden Ben Feringa Impact Award 2023

Laatst gewijzigd:25 mei 2023 15:13
View this page in: English

Meer nieuws

  • 16 april 2024

    RUG ondertekent Barcelona Declaration on Open Research Information

    De Rijksuniversiteit Groningen heeft de Barcelona Declaration on Open Research Information (Verklaring Open Onderzoeksinformatie) officieel ondertekend. Dit wordt gezien als een grote stap richting verantwoordelijke onderzoeksbeoordeling en open...

  • 02 april 2024

    Vliegen op houtstof

    In Makers van de RUG belichten we elke twee weken een onderzoeker die iets concreets heeft ontwikkeld: van zelfgemaakte meetapparatuur voor wetenschappelijk onderzoek tot kleine of grote producten die ons dagelijks leven kunnen veranderen. Zo...

  • 18 maart 2024

    VentureLab North helpt onderzoekers op weg naar succesvolle startups

    Het is menig onderzoeker al overkomen. Tijdens het werken vraag je je opeens af: zou dit niet ontzettend nuttig zijn voor de mensen buiten mijn onderzoeksveld? Er zijn allerlei manieren om onderzoeksinzichten te verspreiden. Denk bijvoorbeeld aan...