Over ons Actueel Nieuws

Finale van de Nederlandse Sterrenkunde Olympiade 2022 bij de Rijksuniversiteit Groningen

01 juli 2022

De Nederlandse Sterrenkunde Olympiade wordt dit jaar georganiseerd door de astronomen van het Kapteyn Instituut van de Rijksuniversiteit Groningen. Leerlingen uit 5 havo en 5 en 6 vwo konden tussen 4 april en 15 mei meedoen aan de voorrondes. Inmiddels zijn de finalisten bekend, en komen zij op 4, 5 en 6 juli naar de universiteit voor de finale. Ook is er een programma met masterclasses, rondleidingen, een planetariumshow in de DOT, een telescoop bezoek en natuurlijk de prijsuitreiking.

De Nederlandse Sterrenkunde Olympiade is een jaarlijkse wedstrijd voor middelbare scholieren die geïnteresseerd zijn in natuur- en sterrenkunde. De olympiade wordt afwisselend georganiseerd door één van de sterrenkundige instituten van de universiteiten van Amsterdam, Groningen, Leiden en Nijmegen. De hoofdprijs van de Sterrenkunde Olympiade is traditiegetrouw een waarneemreis naar het Roque de los Muchachos Observatorium op het Canarische eiland La Palma. Daar mag de winnaar waarnemingen doen met één van de twee Nederlands-Engels-Spaanse telescopen.

Olympiade

Meer informatie: