Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Actueel Nieuws

Gemaksvoeding veelbelovende manier om voedselverspilling in huishoudens te verminderen

27 oktober 2020
Marit Luiting-Drijfhout

Wereldwijd verdwijnt een derde van al het voedsel dat geproduceerd is voor menselijke consumptie in de afvalbak. Vaak zijn consumenten de grootste veroorzakers van deze voedselverspilling. Promovenda Marit Luiting-Drijfhout onderzocht ons gedrag bij de aankoop, consumptie en verspilling van voedsel en doet in haar proefschrift praktische aanbevelingen om voedselverspilling tegen te gaan. Realistische beslissingen in de supermarkt, vasthouden aan eerder gemaakte consumptieplannen en overstappen op gemaksvoeding lijken veelbelovende manieren om zorgvuldiger om te gaan met ons voedsel.

Drijfhout toont aan dat de periode tussen de aankoop en het daadwerkelijke moment van consumeren significant bijdraagt aan voedselverspilling. Voor consumptiemomenten die verder in de toekomst liggen maken we relatief gezonde, maar minder smakelijke voedselkeuzes. Op het moment van consumptie bezwijken we echter voor de verleiding van lekkerder maar minder gezond voedsel, met verspilling tot gevolg.

Vooraf bestellen

Bovendien zijn consumenten eerder geneigd tot impulsieve consumptie wanneer ze in eerste instantie kozen voor relatief gezond voedsel met relatief weinig calorieën, concludeert Luiting-Drijfhout. Een systeem waarbij klanten vooraf eten bestellen kan verspilling verminderen, vooral wanneer er daarna geen gelegenheid is om op een later moment impulsief extra voedsel aan een maaltijd toe te voegen.

Voorgesneden groenten

Ook minimaal bewerkt gemaksvoedsel kan helpen onze verspilling terug te dringen, concludeert Drijfhout. Door bijvoorbeeld ongesneden groenten te vervangen door voorgesneden groenten kan de voedselverspilling in huishoudens met wel 65% afnemen. Drijfhout: ‘Een mogelijke verklaring is dat consumenten bij het denken aan toekomstige maaltijden focussen op een zelfgemaakte maaltijd op basis van rauwe, onbewerkte ingrediënten. Op het moment van consumptie blijkt zo’n maaltijd echter niet haalbaar, bijvoorbeeld vanwege een drukke levensstijl. Onbewerkt voedsel eindigt dan snel als afval.’

Bewust nadenken

Drijfhout toont aan dat consumenten minder geneigd zijn dergelijk gemaksvoedsel te kopen als er meer tijd tussen aankoop en consumptie zit. ‘Het is daarom belangrijk consumenten al in de supermarkt te laten nadenken over de haalbaarheid van hun maaltijden. Heb ik straks genoeg tijd, motivatie en energie om de gewenste maaltijd te bereiden? Door daar bewust bij stil te staan zijn consumenten eerder geneigd om bijvoorbeeld voorgesneden groenten te kopen en te gebruiken.’

Laatst gewijzigd:01 februari 2023 16:20
View this page in: English

Meer nieuws