Over ons Actueel Nieuws

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Managing technical debt in software architecture

Meer zicht in problemen rond software architectuur

Bij het ontwikkelen van nieuwe software worden beslissingen genomen over de architectuur, die in een later stadium negatief kunnen uitpakken. Deze architectuurtechnische schuld wordt voornamelijk veroorzaakt door beslissingen die het moeilijk maken om de software te  onderhouden of verder te ontwikkelen (evolueerbaarheid). Architectuurtechnische schuld moet toepasselijk en systematisch worden gemanaged om software architectuur gezond te houden en lange termijn kosten voor systeemonderhoud en -evolutie te optimaliseren.

In zijn proefschrift stelt Zengyang Li dat een algeheel proces voor het systematisch managen van architectuurtechnische schuld ontbreekt, evenals benaderingen voor concrete managementactiviteiten rondom architectuurtechnische schuld, vooral voor identificeren, meten, en documenteren van architectuurtechnische schuld.

Via een systematisch literatuur mapping onderzoek ontwikkelde Li meer begrip van het concept technische schuld en huidige onderzoek naar management van technische schuld te krijgen. Op basis van dit onderzoek heeft hij een conceptueel model van architectuurtechnische schuld voorgesteld, en een proces voor het managen van architectuurtechnische schuld ontwikkeld.

Door middel van een casestudy in een telecommunicatiebedrijf hebben we de effectiviteit en gebruikersvriendelijkheid van deze benadering geëvalueerd. De resultaten laten zien dat de voorgestelde benadering nuttig is en simpel te gebruiken voor het identificeren van technische schuld, en dat het ook ondersteuning biedt voor het plannen van releases en voor het meten van de rente van architectuurtechnische schuld.

Het onderzoek van Li kan op de lange termijn worden gebruikt om een beheersbare en voorspelbare balans tussen de waarde en kosten van architectuurontwerp te realiseren.

Het promotieonderzoek van Zengyang Li vond plaats binnen de afdeling Software Engineering van het Johan Bernoulli Instituut en is gefinancierd door het Fonds National de la Recherche Luxembourg. Hij werkt inmiddels als docent aan de Wuhan University, China.