Over ons Actueel Nieuws

Promotie mw. J.M.J. Stoffels: Multiple sclerosis, remyelination and the role of fibronectin

Wanneer:ma 14-04-2014 om 16:15
Waar:Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Promotie: mw. J.M.J. Stoffels

Proefschrift: Multiple sclerosis, remyelination and the role of fibronectin

Promotor(s): prof.dr. D. Hoekstra

Faculteit: Medische Wetenschappen

Meer inzicht in slechte genezing beschadigd myeline bij MS-patiënten

Myeline, de vette isolatielaag rondom zenuwcellen, herstelt bij MS-patiënten niet volledig, mede door toedoen van het eiwit fibronectine. Dat eiwit, dat normaal wordt afgebroken wanneer er nieuwe myeline wordt aangemaakt, blijft zich bij MS-patiënten ophopen en klontert samen tot aggregaten. Die conclusies trekt Josephine Stoffels in haar promotieonderzoek. De inzichten kunnen helpen om een nieuwe behandeling voor myeline-genezing te ontwikkelen voor MS-patiënten.

Ons centrale zenuwstelsel functioneert onder andere goed dankzij myeline. Die isolatielaag wordt gemaakt door specifieke cellen, oligodendrocyten. Multiple sclerose (MS) is een ziekte die het myeline beschadigt. Deze beschadigingen (laesies) lijken in belangrijke mate verantwoordelijk voor de ziektelast van MS. Meestal zijn de myelinebeschadigingen permanent, maar soms geneest myeline spontaan. Dit suggereert dat oligodendrocyten in staat zijn nieuw myeline te maken, maar daar meestal niet in slagen. Stoffels onderzocht welke signalen de oligodendrocyten ervan weerhouden om nieuwe myeline te maken in de MS-laesies.

Ze ontdekte dat daarin een rol is weggelegd voor het signaaleiwit fibronectine, dat automatisch wordt aangemaakt na beschadiging van het myeline. Normaal gesproken bevordert het eiwit herstel van myeline, door voorlopercellen van oligodendrocyten aan te trekken. Wanneer die uitgroeien tot volwassen cellen, breken ze de fibronectine weer af. Bij MS-patiënten gebeurt dat niet. De fibronectine hoopt zich op en vormt aggregaten die het herstel van myeline juist afremmen. Ook bevorderen de aggregaten mogelijk ontstekingsreacties. Ingrijpen in de fibronectine-aggregaten zou volgens Stoffels kunnen bijdragen aan myeline genezing in MS.

Josephine Stoffels (1987) studeerde Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zij verrichtte haar promotieonderzoek bij het Cambridge Stem Cell Institute van de Universiteit van Cambridge en de afdeling Celbiologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Het onderzoek werd gefinancierd als MD/PhD-traject (Junior Scientific Masterclass) van het UMCG. Ook de Stichting MS Research droeg bij aan de financiering van dit onderzoek.