Over ons Actueel Nieuws

Promotie mw. I. Drion: Renal function estimation. The implications for clinical practice

Wanneer:wo 30-04-2014 om 14:30
Waar:Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Promotie: mw. I. Drion

Proefschrift: Renal function estimation. The implications for clinical practice

Promotor(s): prof.dr. H.J.G. Bilo, prof.dr. J.F.M. Wetzels

Faculteit: Medische Wetenschappen

Nierfunctiebepalingen vaak niet precies bij gebruik schattingsformule

Huisartsen en andere zorgverleners moeten zich meer bewust zijn van de foutmarges van sommige schattingsformules om de nierfunctie van hun patiënten te bepalen. Dat stelt Iefke Drion in haar promotieonderzoek. Zij bestudeerde drie aspecten van de schattingsformules; hun nauwkeurigheid, de invloed van creatinine bepalingen op deze schattingsformules (creatinine geeft als afvalproduct van de spieren een goed beeld van de werking van de nieren) en de consequenties die dit heeft voor beslissingen die genomen worden in de dagelijkse praktijk, inclusief de medicatieveiligheid.

In het opsporen van nierschade en risicofactoren voor hart- en vaatziekten is een belangrijke rol weggelegd voor huisartsen. Die gebruiken verschillende formules om de nierfunctie te schatten, zoals de MDRD formule (uit 1999/2002) en de CKD-EPI formule (uit 2009). De nauwkeurigheid van de nierfunctieschattende formules verschilt sterk per groep en per individu, zoals bij ouderen of mensen met suikerziekte en/of overgewicht. Toch worden op basis van de uitkomsten belangrijke beslissingen genomen.

Drion ontdekte onder andere dat zowel de MDRD formule als de CKD-EPI formule grote foutmarges lieten zien in een groep patiënten met suikerziekte. De promovenda concludeert ook dat een stabiel matig verminderde nierfunctie bij ouderen zonderen tekenen van nierschade gezien moet worden als een gevolg van het ouderdomsproces. Deze groep moet volgens haar niet worden doorverwezen naar de tweede lijn, op basis van verminderde nierfunctie alleen.

Iefke Drion (Zwolle, 1983) studeerde Geneeskunde aan de universiteit van Leiden. Zij verrichtte haar promotieonderzoek bij het Diabetes Kenniscentrum van de Isala Klinieken in Zwolle. Drion is huisarts in opleiding.