Over ons Actueel Nieuws

Promotie H.G. Freling: Imaging of the right ventricle in congenital heart disease

Wanneer:di 21-01-2014 14:00 - 15:00
Waar:Aula

Nieuwe, semiautomatische software maakt het mogelijk om een nauwkeuriger hartvolumemeting uit te voeren. Daardoor kunnen afwijkingen beter worden opgespoord, en kan op termijn de zorg voor hartpatiënten met een aangeboren hartafwijking verbeterd worden. Tot die conclusie komt Hendrik Freling in zijn promotieonderzoek. Veel patiënten met een aangeboren hartafwijking krijgen op volwassen leeftijd problemen met de rechterhartkamer. Daarom wordt deze hartkamer regelmatig bekeken met behulp van MRI. Freling onderzocht onder andere hoe verschillende meetmethodes de uitkomsten beïnvloeden. Zo worden spieren die verbonden zijn met de hartkleppen en kleine spiertjes aan de binnenkant van het hart vaak gerekend tot het bloedvolume, omdat ze bij het meten moeilijk te scheiden zijn van het bloed. Het bloedvolume kan daardoor erg afwijken van het daadwerkelijke volume. Met nieuwe software kan dat onderscheid wel gemaakt worden. De grootte van de afwijking, zo concludeert Freling, blijkt afhankelijk van de onderliggende hartafwijking. Dit is vooral van belang omdat de gemeten volumes belangrijk zijn bij het kiezen van een behandeling, bijvoorbeeld of iemand wel of niet nu al een nieuwe hartklep moet krijgen. Hendrik Freling (IJsselstein, 1985) studeerde Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij verrichtte zijn promotieonderzoek bij de afdelingen Radiologie en Cardiologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen en participeerde in de Graduate School of Medical Sciences van het UMCG. Het onderzoek werd gefinancierd door de Nederlandse Hartstichting en de afdeling Radiologie van het UMCG. Freling is in opleiding tot radioloog in het UMCG.