Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Grensoverschrijdende samenwerking opleiding geneeskunde Groningen en Oldenburg

17 november 2010

De Rijksuniversiteit Groningen, het Universitair Medisch Centrum Groningen en de Carl van Ossietzky Universiteit in Oldenburg (Duitsland) beginnen een gezamenlijke opleiding geneeskunde. De ‘European Medical School’ is de eerste grensoverschrijdende geneeskunde-opleiding in Europa. Bovendien is het de enige geneeskunde-opleiding in Duitsland die is gebaseerd op de bachelor/master-structuur.

De European Medical School biedt veertig Oldenburgse en veertig Groningse studenten geneeskunde de gelegenheid een deel van hun opleiding in respectievelijk Groningen en Oldenburg te doen. Als zij hun opleiding met succes afronden, ontvangen zij een Nederlands artsendiploma, dat  in alle Europese landen wordt erkend. De Duitse studenten kunnen er bovendien voor kiezen om het Duitse staatsexamen af te leggen.

De Carl van Ossietzky Universiteit gaat de bachelor- en masteropleiding ontwikkelen naar het model van het Groningse curriculum voor de opleiding tot arts. De samenwerking biedt Groningse studenten de mogelijkheid hun coschappen in Duitsland te lopen. Het is bedoeling dat de opleiding start in 2012.

Internationalisering

De European Medical School komt voort uit de al meer dan dertig jaar bestaande samenwerking tussen Groningen en Oldenburg en past in de strategie van internationalisering van de Rijksuniversiteit Groningen. Door de geografische positie van Groningen heeft de samenwerking met Oldenburg een bijzondere betekenis. De European Medical School in Oldenburg wordt de enige medische faculteit in de regio Noordwest-Duitsland.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:57